Facebook som den nya spelplattformen

Senaste numret av Edge, som jag köpte igår, gjorde att jag fick upp ögonen för Facebook som spelplattform på ett helt nytt sätt. Det är visst så att företaget Playfish sitter inne med 43 miljoner spelare som spelar något av deras Facebook/Flash-baserade spel, senaste månaden hade dom 21 miljoner aktiva spelare!

Deras grej är alltså att utveckla hårt Facebook-integrerade spel som dels nyttjar nätverkets möjlighet att sprida spelen viralt och som även nyttjar de sociala bitarna i själva spelen på lite mer inovativa sätt än att bara kasta in lite topplistor.

Software as a Service-tänket slår igenom överallt, Playfishs CEO säger:

I think we´re at the bleeding edge of whats’s happening in the games industry – we’re making games as a service as opposed to as a product.

Sett till antal spelare finns det alltså en plattform som typ ingen pratar om och som till antal spelare spöar både Nintendo, Microsoft och Sony. Roligt!

Nu: Kolla på när brorsan spelar R6: Las Vegas 2 med sin ”Elite nivå 3”-karaktär. Gött att vara ledig!

Det här inlägget postades i Bla bla bla och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/1/7/2/olaskoog.se/httpd.www/blog/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399