Spelskribenter är kulturellt efterblivna
Nästan så att man tvingas stoppa in en smiley i rubriken =) (< - i förebyggande syfte (men ni vet redan att jag är en sensationslysten sucker)). Men tja, hur förklaras annars det Aftonbladet-Ahlström skriver på sin blogg.
Kort sagt, varför har jag inte läst en enda spelrecensent göra kopplingen mellan:
Kan inte annat än hålla med, har också funderat på det. När ett ryskt spel vid namn Stalker dyker upp är det väl ändå ganska svårt att missa den enorma vinken till ryska filmfarfar Tarkovskijs sci-fi-rulle med samma namn. Eller?
March 27th, 2007 at 1:11 pm Quote
Jag har också funderat på detta. Jag skrev en förtitt på Stalker för tre-fyra år sedan när spelet var planerat att släppas till hösten det året (hihi) och kände då inte till kopplingen till Tarkovskij-filmen.
Stötte däremot på filmen för ett par år sedan då Svt sände den, och förstod när jag läste titeln att det fanns en koppling som jag också tycker ger spelet ett spännande djup.
Filmen var väl sådär. Jag är öppen för både det ena och andra i filmväg, men i ärlighetens namn hade jag svårt att hålla mig vaken. Däremot var det intressant hur mycket miljöerna i filmen påminde om spelets och verklighetens Tjernobyls. Särskilt intressant och också skrämmande blir det med tanke på att filmen gjordes flera år innan reaktorhaveriet.
March 27th, 2007 at 1:20 pm Quote
Min poäng är väl att det nånstans är okej att inte ha stenkoll på all kultur. Jag tror ingen Stalker-recension blir bättre av att skribenten droppar en rysk filmklassiker. Däremot är kopplingen till filmen, som sagt, intressant och värd uppmärksamhet i nån form, precis som att verklighetens Tjernobyl-katastrof är det.
March 27th, 2007 at 1:22 pm Quote
Ja det undrar jag också (varför inte fler recensenter hänvisar till filmen), om inte annat så för att totalt alienera läsarna som till 99% aldrig hört talas om filmen och skulle aldrig få för sig att titta på en ryskspråkig sci-fi-film som knappt är i färg. Detta trots priset som filmen fick i Cannes.
Men visst, ska man visa sig vara “kulturellt” överlägsen så är det ju ett bra sätt att göra det på. Jag tvekar dock inför spel vs. kultur då personer som framhäver vikten av att införa kulturella jämförelser i recensioner ofta även skriver saker som “Conan är nog den bästa filmen jag sett” och ”Det är kanon att Turtles nu får en revival, de är ju helt awesome! Cowabunga!”.
Eller det kanske bara är som jag inbillar mig?
March 27th, 2007 at 1:28 pm Quote
Det kan ju dock finnas en poäng med att upplysa läsaren om kopplingen i rent utbildningssyfte, det är trots allt en intressant referens/anekdot. Men det gör inte recensionen eller journalistiken i sig bättre, och vill man bara nämna filmen för att glänsa kanske man ska tänka om.
March 27th, 2007 at 1:31 pm Quote
Jovisst kan det vara bra, men på Ahlström låter det ju inte som att det är för att vara “kulturell” inte för att utbilda sina läsare.
March 27th, 2007 at 1:33 pm Quote
Conan? Bah, Predator är tidernas bästa film. Citizen Kane kan gå och dra något gammalt över sig. Och Turtles ÄR awesome
Jag vet inte om jag minns fel, men jag upplever att jag har hört kopplingen till både filmen och boken vid flera tillfällen, och det kan inte vara självupplevt, för jag kände varken till boken eller filmen innan spelet.
March 27th, 2007 at 1:42 pm Quote
First off: fuck det hära administrationsverktyget. Det trasar sönder mitt inlägg. för det andra. Nej, naturligtvis ska man inte ösa på med en massa galna kulturreferenser bara för att det är fysiskt möjligt att göra det. Men det finns en likhet mellan Ett spel med stalkers och döda zoner och en film en stalker och döda zoner. Till skillnad från att droppa Thomas Hobbes “Leviathan” från 1651 i en Galactic Civilizations II-recension: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=574&a=535480&previousRenderType=2
March 27th, 2007 at 1:49 pm Quote
Lnken var visst för gammal.
March 27th, 2007 at 2:00 pm Quote
För min del är svaret väldigt enkelt. jag har aldrig sett eller hört talas om filmen Stalker.
Kulturellt efterbliven? *räcker upp en hand*
March 27th, 2007 at 2:01 pm Quote
Jimmy: Jo, likheterna mellan filmen och spelet är onekligen väldigt stora. Tar man bort hur “zonen” uppstått och vad den är finns det många uppenbara paralleller när det gäller grundupplägget. Så visst kan en referens tillföra nånting.
March 27th, 2007 at 2:01 pm Quote
Alltså om nu skribenten ifråga som skriver om spelet verkligen har sett/hört talas om filmen är det ju såklart jättebra om man kan väva in något kort stycke om den i speltexten. Jag skulle dock inte gå så långt som att påstå att texten automatiskt skulle bli så mycket bättre för det, dock.
I övrigt tycker jag att denna diskussionen är lite smålam. Som någon sa ovan har garanterat inte majoriteten av läsarna varken koll på (eller lust att se) en urgammal rysk film idag. Även om den anses vara en “klassiker”. Visst ska man kunna ställa krav på att skribenter kan sin historia och klarar av att dra paralleller till samhällsfenomen osv… men inom rimliga gränser. De flesta svenska speltidningar och sajter idag skriver om det som är aktuellt och hett NU och drar sällan paralleller till prylar som gjordes längre tillbaka i tiden än typ ett halvår. Verkar som uppfattningen är att kulturnissarna på dagstidningarna fortfarande har ensamrätten på detta.
Själv tycker jag att det vore kul om även lite mer “intellektuella” (i brist på bättre ordval) recensioner av spel skulle dyka upp i spelvärlden. Samtidigt har jag svårt att se att något sådant skulle kunna publiceras i SP, PCG eller GR eftersom det inte är vad majoriteten av läsarna vill ha.
March 27th, 2007 at 2:02 pm Quote
Det kan dessutom vara intressant för spelaren att få veta vilka inspirationskällor förutom katastrofen som utvecklarna använt sig av.
March 27th, 2007 at 2:07 pm Quote
Jag tycker inte att texter bara ska berätta saker som läsaren redan vet. Men droppar man en kulturell referens så ska man självklart ha grund för det, plus backa upp det med lite kött på benen.
March 27th, 2007 at 2:08 pm Quote
Samtidigt så är parallellerna mellan filmen och spelet tydliga och jag tror många spelare skulle uppskatta att bli upplysta om det. Själv fascinerades jag över hur vissa screenshots från spelet var som hämtade ur filmen, med det murriga, gröna, förfallna och rostiga. Gillar man spelvärlden och spelets upplägg (som är ovanligt läckert) tror jag vetskap om filmen bara är positivt.
March 27th, 2007 at 2:12 pm Quote
Nu spammar jag inlägg här, men skit samma…
Det behöver ju heller inte bli intellektuellt bara för att man skriver om en “intellektuell” film i en speltext. Egentligen räcker det med att konstatera att det finns en rysk filmklassiker som handlar om Stalkers i en “zon” i liknande miljö som spelet och att det är ganska coolt. Behöver inte vara svårare än så och det finns ingen anledning att segla ut bland filmens filosofiska aspekter.
March 27th, 2007 at 2:29 pm Quote
Exactamundo. Naturligtvis behöver vi ingen Art Deco-explosion igen. Men lite lustigt att ingen dragit parallellen.
March 27th, 2007 at 2:48 pm Quote
Semifärglösheten i Stalker bidrar ju bara till intrycket. Riktigt bra film, hur som helst.
//JJ
March 27th, 2007 at 3:20 pm Quote
Jiiimyyyy: Sluta skriva dina inlägg i Word och sen klippa o klistra! Jag städade lite, hoppas du är nöjd
March 27th, 2007 at 4:01 pm Quote
Det är klart att namedropping inte gör texten bättre, och det är samtidigt självklart att man kan dra referenser till andra betydelsefulla verk i sammanhanget.
Att något så här litet skapar en sån här diskussion säger väl mest? Det är helt enkelt inte kotym i speljournalistbranschen att vara kulturellt bevandrad (förutom i just tv-spelen då), främst med tanke på att de gamla rävarna typ bara har sysslat med spel. Inget fel med det såklart, det kan ju bli sjukt bra, hardcore osv. Men det behövs såklart både och. Att läsa på sig lite av alla kulturformer är väl ultimat om man ska bli en vettig kulturjournalist (kanske svider i vissas ögon att läsa ordet kulturjournalist, framförallt de som inte ens vill kalla sig journalister).
March 27th, 2007 at 4:05 pm Quote
Det beror väl på om kopplingen är relevant. Om filmen och spelet har samma idéer och tema, om det finns hänvisningar till filmen i spelet. Eller till boken (som ingen av er har nämnt, era kulturellt missanpassade miffon!
).
Om spelet hade samma tempo som filmen vore det ju givet att vässa pennan och bajsa ur sig lite sköna teorier och kärleksförklaringar. Fast vilket spel skulle kunna ha det?
March 27th, 2007 at 4:08 pm Quote
Öh? Säger vem?
March 27th, 2007 at 4:16 pm Quote
Säger jag uppenbarligen. ^^
Det är bara en ovetenskaplig observation dock som bygger på en känsla som jag under flera år har byggt upp. Det känns inte som att speljournalister i allmänhet (det kanske är att ta i en aning) inte bryr sig särskilt mycket om andra kulturformer än spel, i alla fall inte tillräckligt för att kunna dra paralleller osv. Det kanske är så att de kan men inte gör det bara, vad vet jag.
March 27th, 2007 at 4:18 pm Quote
Fast det kanske beror på spelen också…
March 27th, 2007 at 4:45 pm Quote
Det är såklart också sant.
March 27th, 2007 at 5:14 pm Quote
Hursomhelst, vad man än må tycka… lite pinsamt är det ändå. Filmen är ju inte direkt okänd. Visst att det totalt går ignoranta amerikaner förbi, men här i Europa borde väl fler dragit den direkta parallellen? Det måste det fan, annars blir jag mörkrädd. Nä, jag tror som Henrik att man väljer att inte nämna det, eller undersöka filmen även om man känner till det, för att man tycker det är irrelevant.
March 27th, 2007 at 7:00 pm Quote
Jag tycker definitivt att det hör till beskrivningen av spelet.
“Spelet är till vissa delar baserat på Andrej Tarkovskijs film ‘Stalker’, som handlar om en förbjuden zon i Ryssland och den livströtte legoknekt, ’stalker’, som leder en grupp människor in i zonen.”
(Filmen eftersom de som sett båda upplevde miljöerna som väldigt lika)
Har inte sett filmen och spelet inte mer än små klipp, de flesta från väldigt länge sedan.
March 27th, 2007 at 7:15 pm Quote
Vänta nu, jag gjorde kopplingen Stalker-Picknick vid vägkanten (som filmern Stalker är baserad på) i en förhandstitt på spelet i PC Gamer. Nu var det förstås sådär fem år sedan, eftersom spelet blev lite försenat, men ändå
.
March 27th, 2007 at 7:34 pm Quote
… och jag får späda på mitt kvasikulturella varande medelst upplysandet om att jag nämnde “verklighetens stalkers” i artikeln från ukraina i höstas samt gjorde en liten utbrytare kallad “lånad inspiration” i reccen som kommer i apri. *harkel harkel*
samtidigt håller jag med jonas: kulturell namedropping och dess likar är ju inte relevant för sakens skull utan mest om det tillför något.
mer kaffe!!! (nej, orka versaler idag. trött.)
March 27th, 2007 at 7:39 pm Quote
äsch. thomas petersson var namnet på föregående talare.
March 27th, 2007 at 9:03 pm Quote
Jösses. Jag har inte läst någon recension av spelet än, men jag vet med mig att jag sett kopplingen tidigare och att jag själv i redaktionell text gjort jämförelsen minst en gång.
Jag önskar generellt vidare speljournalistik, som vågar blicka utanför mediets gränser, och tycker visserligen inte att en filmreferens i spelrecensionen är nödvändig, men det vore roligt om någon tog sig tid och ork att skriva en längre text helt vid sidan om som handlar om filmen och fenomenet enbart. Den typen av texter skulle berika journalistikgenren så sjukt mycket.
March 27th, 2007 at 10:03 pm Quote
“Vänta nu, jag gjorde kopplingen Stalker-Picknick vid vägkanten (som filmern Stalker är baserad på) i en förhandstitt på spelet i PC Gamer. Nu var det förstås sådär fem år sedan,”
“och jag får späda på mitt kvasikulturella varande medelst upplysandet om att jag nämnde “verklighetens stalkers” i artikeln från ukraina i höstas samt gjorde en liten utbrytare kallad “lånad inspiration” i reccen som kommer i april”
Vad kan vi lära av detta? 1: PC Gamer är kulturellt oefterblivna. 2: Andra spelskribenter läser alldeles för lite PC Gamer
3: PC Gamer är ödmjukast i universum!
March 27th, 2007 at 10:45 pm Quote
4. Emil skriver blogginlägg när han borde jobba eller sova. Finns det något annat än dessa två underbara ting värt att leva för menar jag?
5. Thomas spammar ASOS med OT-inlägg från jobbet.
March 28th, 2007 at 12:48 am Quote
Det där vet ju redan alla. Vi läser den ändå inte. Vi hatar bra tidningar.
March 28th, 2007 at 10:17 am Quote
Verkar snarare som att speljournalister är Google-inkompetenta. Prova att söka på till exempel stalker, tarkovsky och gsc så får ni massor av träffar hos Eurogamer, Gamespot, Total Videogames, Wikipedia, med mera med mera.
March 28th, 2007 at 10:37 am Quote
Att googla till sig information för att verka intellektuell och belevrad i en recension är pretentiös smörja. Antagligen känner man till det man skriver om, eller så gör man inte det.
Vi lär så länge vi lever. Och att googla kulturella preferenser bara för den sakens skull är knappast bildande.
March 28th, 2007 at 10:52 am Quote
Det jag tror Anonymous var ute efter är att Ahlström har fel. Tarkovskys Stalker + Spelet Stalker är alltså enligt Google en rätt vanligt kombo.
March 28th, 2007 at 11:40 am Quote
Som Ola säger var det nog huvudinlägget och Kristofers AB-blogg som åsyftades. Men, är det verkligen så farligt att göra lite research (och då är google en bra start) om det man skriver om?
Sedan hur man använder den info man forskat fram är en annan sak; för att upplysa läsaren om en intressant koppling eller att låtsas att man är kulturellt bevandrad.
March 28th, 2007 at 1:41 pm Quote
Farligt att göra research är det inte. Men hade jag skrivit en text om Stalker så är jag väldigt tveksam till om jag hade tagit upp filmen/boken. Delvis för att jag inte känt till den innan googlingen och någonstans hade det känts som att jag bedragit mig själv och mina läsare.
March 28th, 2007 at 2:13 pm Quote
“2: Andra spelskribenter läser alldeles för lite PC Gamer”
Jag får den ju inte längre i brevlådan.
Att komma ihåg att förnya prenumerationer är inte min grej verkar det som.
March 28th, 2007 at 3:01 pm Quote
Samtidigt känns det som att det är grundläggande inom all form av journalistik att man faktiskt läser på om det man skriver om.
Även det du “vet” innan du skriver en text har du ju lärt dig nånstans, nångång. Det är ju genom att intressera sig för saker, fördjupa sig som man lär sig nånting och breddar sig.
March 28th, 2007 at 3:21 pm Quote
Johan - det är lugnt, vi har fina erbjudanden. Slå till nu! Erkänn nu, du är frestad…
March 28th, 2007 at 5:32 pm Quote
Se där ja.
http://subdogs.se/recensioner.php?ID=272
Frågan är, gjorde det verkligen recensionen bättre? Och är verkligen Stalker inte ett “skjutaspel” utan snarare ett fritt rollspel såsom Oblivion och Gothic? (Som om Oblivion ens var ett rollspel, pfft, hah!)
March 28th, 2007 at 6:54 pm Quote
Thomas: Skulle jag aldrig erkänna öppet! (men jo….. småsugen är man)
Emil: Totally offtopic, men nog fan är Oblivion mer rollspel än det mesta. Till skillnad från de flesta västerländska och japanska diton fokuserar spelet just på valfriheten och möjligheten att faktiskt spela en roll. Det är precis som med pappersrollspelen. Ju mindre distraherad du är av siffror och onödigt trams desto mer kan du fokusera på karaktären (läs personligheten, moraliska val osv) och upplevelsen.
March 28th, 2007 at 7:56 pm Quote
Tarkovskijkväll på Kulturhuset tisdag 3 april klockan 19.00. Kvällen börjar med fantastiske Chris Markers film om Tarkovskij (”En dag i Andrej Arsenevitjs liv”, ingen missar väl Solsjenitsynallusionen?) och avslutas med ett samtal om Tarkovskij mellan Erland Josephson och Astrid Söderbergh Widding. Vi verkar ju vara riktigt många här som gillar rysk film, ska bli kul att ses på tisdag!
March 29th, 2007 at 7:36 am Quote
Sen behöver man ju inte vara lika inbiten som du Olle
March 29th, 2007 at 11:02 am Quote
Oh shit, har Chris Marker gjort dokumentär om Tarkan? Spännande.
March 29th, 2007 at 2:52 pm Quote
“Oh shit, har Chris Marker gjort dokumentär om Tarkan? Spännande. “
Jupp, den är riktigtspännande dessutom. Jag gillade hans kontinentfilmer mer, men det är en fascinerande dokumentär fylld med odödliga bilder.
Älska att man bor i efterblivna Göteborg (och för den delen är utomlands på tisdag). Annars hade det där samtalet efteråt varit månadens höjdpunkt.
March 29th, 2007 at 8:10 pm Quote
Jo, cinemateksvisningarna är ju inte tillnärmelsevis lika spännande där som här - om det inte har ändrats det senaste året?
Brev från Sibirien är f.ö. Markers bästa - även om jag inte sett så många som man egentligen borde.
March 29th, 2007 at 8:26 pm Quote
Nähä… vi har fem filmer i veckan, ni har fyra filmer om DAGEN. Avundsjuk…
Tycker nog Terassen är Markers bästa, eller åtminstone mest fascinerande. Men jag är inte säker på om den räknas som en hel film.
March 29th, 2007 at 9:01 pm Quote
Är det den med stillbilderna? Grym.
Enligt gängse normer är väl en timme gränsen för “spel-film” om man känner för att vara petig. Det är lite synd om kortfilmen, den får aldrig lika stor uppmärksamhet som förr i tiden, då man visade en eller två innan “spel-filmen”.
Fan. Varför gör de inte så nu för tiden.
Vore kul med ett liknande koncept för spel. Kort-spel som oberoende utvecklare som sitter hemma och kodar gör som utgivarna kan köpa upp och lägga med på något blockbuster-spel…
March 29th, 2007 at 9:06 pm Quote
Ursäkta mig Fredrik, men har inte GBG ett rätt aktivt filmliv för sin storlek? Man kan ju inte gärna tolerera beat ‘em up-pojkvaskrar som okommenterat dissar hemstaden sådär.
Det är bara att flytta annars.
March 29th, 2007 at 9:07 pm Quote
Jfr PGR2 och Geometry Wars. Även om det var samma utvecklare iofs. Men visst är det en bra idé du är på spåret - det vore ju ett enkelt och billigt sätt för utgivare att låta kreativt folk testa nya idéer. Kasta in lite skit här och var, see what sticks. Nåt av det blir ju säkert nästa GTA.
March 29th, 2007 at 9:37 pm Quote
Jo, det är ju en grej, pula in lite kafferastlir som utvecklaren skojat ihop (även om Geometry Wars är ovanligt roligt skojat) men det vore som sagt kul med lite mer udda grejer. Det behöver inte hålla mer än tio minuter liksom…
March 29th, 2007 at 11:18 pm Quote
Jonas, det är nog La Jetée från 1962 du tänker på. Sci-fi-filmen helt berättad i stillbilder. Min favorit bland de Markerfilmer jag sett. 28 fantastiska minuter.
Diabildsvisningskonceptet är för övrigt sjukt underrepresenterat i filmbranschen i förhållande till dess berättarkvaliteter, har man sett La Jetée och Carl Johan De Geers film Jag minns Håkan Alexandersson är man övertygad.
Och angående kortfilmer innan huvudvisningarna, de kör väl sånt på valda visningar på Zita och Sture, om jag inte missminner mig. Men det är riktigt att det visas för lite kortfilm i Sverige. Tur att vi har Uppsala Kortfilmsfestival.
March 29th, 2007 at 11:54 pm Quote
Oj, nu känner jag mig dum i huvudet. La Jetée betyder ju Terassen, så går det när man ser illegala filmkopior på originalspråk.
March 30th, 2007 at 12:55 am Quote
;) Jag kopplade inte heller först.
April 4th, 2007 at 12:20 am Quote
Kom nyss hem från Tarkovskijaftonen. Snabb sammanfattning: Det var riktigt trevligt, Chris Marker är en fantastisk personskildrare och filmkritiker och hans analys går helt i linje med den som trycktes i Cahiers du Cinema under 50- och 60-talet, hans känsla för symbolvärden är lika framträdande som i Truffauts analys av Hitchcock, eller Godards analys av sig själv.
Paneldiskussionen med Erland Josephson som följde var oerhört intressant, särskilt de episoder då modern filmkritik kontra den under sextio/sjuttiotalet debatterades. Dock smärtsamt att se Josephson i så dåligt skick, han har blivit mycket skröpplig sedan jag träffade honom sist, för inte ens ett halvår sedan. Rösten darrar, kroppen är ihopsjunken, minnet sviker. Det är alltid jobbigt att se stora män dala.
April 4th, 2007 at 11:09 pm Quote
:(
April 9th, 2007 at 1:53 pm Quote
Även om diskussionen nu verkar ha tagit ett helt annat spår så känner jag för att göra en liten inflikning. Precis som anonym skriver ovan så räcker det med en enkel Google-sökning för att hitta mängder med recensioner på spelet Stalker som refererar till filmen Stalker. Så om man inte läst en enda recension som gjort den kopplingen kan man ju alltid börja med Google och samtidigt fundera vad det är för recensioner man egentligen brukar läsa. De flesta stora som till exempel Eurogamer gör det redan tidigt i recensionen och GONs Carl-Johan Johansson skrev en enligt mig riktigt vass recension fyra dagar innan de här blogginläggen publicerades.
http://www.gon.se/view.phtml?id=7174
Sen är det säkert lätt att enbart använda den transkribering som ofta används i Sverige där Тарко́вский blir Tarkovskji och missa den internationella transkriberingen som istället blir Tarkovsky. Om man skulle få för sig att göra en sökning, trots allt.
April 9th, 2007 at 4:46 pm Quote
Skönt att vi rett ut det här nu. Spelskribenter är inte kulturellt efterblivna - bara lata.
April 9th, 2007 at 7:22 pm Quote
… och dåliga på att följa språkrekommendationer
April 9th, 2007 at 11:22 pm Quote
Även om jag håller med om sakfrågan, att kritiker alltid bör sitta på vidast möjliga referensramar, kan jag inte låta bli att bli lite provocerad av killens rant. Jag kan liksom inte riktigt förstå varför man måste hacka på oss enkelspåriga gamerkids (som bara vill ha gratislir) när man sitter på en tidning som på ett så tydligt, men ändå alltid med god smak, tar strid för allt det vackra och kulturellt signifikanta. Det blir lite öppet mål-varning.
Fast man skulle väl kunna tycka att han borde ha bländat oss med ett bättre exempel än något som så tydligt refererar till ett annat verk.
April 10th, 2007 at 5:09 pm Quote
Hah! Ironin flödar. Touché, Michael.
April 10th, 2007 at 6:00 pm Quote
Dagens guldmedalj i exemplariska bloggkommentarer tilldelas helt klart Herr Gill.