Diskussion om WoW-krönikor
Utan att direkt ge mig in i elden vill jag tipsa om en diskussion som blossat upp efter Gameplayer-Sofias senaste World of Warcraft-krönika. En läsare som kallar sig “anonym” ifrågasätter det faktum att Gameplayer vid det här laget publicerat 17 WoW-krönikor, som i hans tycke är okritiska och närmast att betrakta som reklam för Blizzards penga- och tidsslukande best. Resultatet: ett intressant meningsutbyte om journalistisk integritet.
Jag har inte läst samtliga krönikor men de jag läst har varit småputtrig läsning som tagit upp spännande aspekter av WoW-spelandet. Samtidigt har de inte varit särskilt problematiserande, och någonstans kan man fråga sig om det är rätt att publicera 17 texter om ett och samma spel under en förhållandevis kort tidsperiod. Var är texterna om andra populära MMORPG:s till exempel? Och är det rätt att vara så här selektiv i sitt redaktionella urval?
September 14th, 2006 at 1:06 pm Quote
Sofias WoW-krönikor är veckodagböcker och därför speglar de hennes upplevelser med spelet i fråga under gånga period. Att dra upp att det skulle vara en fråga om kränkning av den egna journalistiska integritet är ju helt absurt och reklampelarargumentet likaså då krönikan främst riktar sig till folk som redan spelar WoW, som redan betalar. Varför reageras det inte likadant när till exempel Ocarina of Time hyllas gång på gång, och det är ju rena hyllningstexter? Sofias texter hyllar inte spelet utan bara är en krönika om personliga upplevelser och tankar om det. De som läst krönikorna vet det. För övrigt hade vi en liknande krönika på gång för ett annat MMORPG men det kom inte igång pga tidsbrist.
Ska vi tala om journalistisk integritet, vilket jag gärna gör, kanske vi ska ta upp lite mer givande exempel (bjudresor, annonsering etc) eller åtminstone ge mig ett bra skäl för hur Sofia kränker sin genom dessa krönikor. Jag tycker nämligen att den här diskussionen är hyckleri och förbannad trams där den största anledningen till att man reagerar är just att det skrivits sjutton texter om spelet under lika många veckors tid. Det är en veckodagbok om Sofias upplevelser med spelet, gillar man dem så läs, gillar man dem inte så strunta i det, men kom inte och beskyll henne för att kränka sin journalistiska integritet för det är bara löjligt.
September 14th, 2006 at 1:20 pm Quote
Integritetsmässigt tycker jag inte det är mycket att tjöta om; mest en axelryckning. Redaktionellt, läsarmässigt och intressefångaraktigt är det mer intressant. Ett återkommande tema kan vara kul i 50 texter om det är välskrivet, gillas av läsarna och inte på något semi-subliminalt (subliminellt?) sätt vinklas på ett otrevligt sätt. Samtidigt kan ett tema vara uttjatat efter tre texter om de inte är tillräckligt bra.
Självklart, jag säger självklart, används WoW överlag mer än andra MMO precis som det talas mer om en populär film än en smal dito. Det handlar ju om nyhetsvärdering.
Sedan är väl Sofias krönikor nästan mer som en blogg - återkommande små livstecken från hennes äventyr i Azeroth.
Vi kör ju vår Akrovak i PCG, och den absoluta merparten gillar texterna - just för att de är välskrivna och lättsamma. Förr eller senare kommer de säkert att utgå till förmån för något annat. Tidigare skrev Anders ex. om Star Wars. Mest tillgång och efterfrågan och nyhetsvärde det handlar om.
Mer kaffe vetja. Kanske lite hojåkande i IRL-sensommarsolen… eller Call of Juarez… eller Sid Meier’s Railroads… Dark Messiah… så mkt att göra, så kort liv.
September 14th, 2006 at 3:00 pm Quote
“Varför reageras det inte likadant när till exempel Ocarina of Time hyllas gång på gång, och det är ju rena hyllningstexter?”
Det var väl inte länge sedan folk klagade på just det här på ASOS? Annars kan jag klaga lite på det nu.
“eller åtminstone ge mig ett bra skäl för hur Sofia kränker sin genom dessa krönikor. Jag tycker nämligen att den här diskussionen är hyckleri och förbannad trams där”
Jag håller med dig Lasse, men enbart på grund av att hon inte har någon integritet att tala om. Precis som 90% av alla hobbyskribenter inte heller har det.
September 14th, 2006 at 3:06 pm Quote
Att påstå att hon inte har någon integritet var i mitt tycke en fånig, gravt överdriven och helt onödig kommentar, Mandus.
September 14th, 2006 at 3:13 pm Quote
Journalistisk menar jag förstår, men det framgår ju av sammanhanget så det tyckte jag var onödigt. Påstår du något annat så gäller “fånig, gravt överdriven och helt onödig kommentar” för dig också, Thomas.
September 14th, 2006 at 3:14 pm Quote
Och med det menar jag bara att jag är jävligt trött på att höra allt skitsnack om journalister här. De flesta av oss är inte det, hur svårt är det att fatta att folk som skriver om spel på hobbynivå inte har så mycket med det att göra.
September 14th, 2006 at 3:37 pm Quote
“Jag håller med dig Lasse, men enbart på grund av att hon inte har någon integritet att tala om.”
Du håller nog med mig annars också Mandus, eftersom jag vet att du är en skarpsynt kille. Dock är det min tur att hålla med dig - att tala om journalistisk integritet i de flesta av oss fall är totalt felaktigt då vi inte är journalister.
September 14th, 2006 at 3:39 pm Quote
Jag menade förstås “enbart” i det här fallet. Annars kommer vi ju rätt bra överrens.
September 14th, 2006 at 4:02 pm Quote
Journalistisk integritet är ju otroligt viktigt trots att man inte anser sig vara journalist.
Jag har inte läst särskilt många av Sofias krönikor, jag har inget intresse av spelet. Men jag kan tycka att det är en klart motiverad fråga, precis som Thomas påpekar, intressemässigt. Det kanske är vettigt att vinkla om serien till en generell serie om onlinespelande för att nå större publik och större variation. Men det är väl egentligen något vi borde ta redaktionellt.
September 14th, 2006 at 4:02 pm Quote
Nej Mandus, jag tyckte inte det framgick av stycket:
“Jag håller med dig Lasse, men enbart på grund av att hon inte har någon integritet att tala om. Precis som 90% av alla hobbyskribenter inte heller har det.”
Men sure, förklaringen godtas. ‘Lugnt.
Där är för övrigt en annan intressant poäng. Vem är journalist? När skrivande på sajter, bloggande med mera ökar alltmer och tidningar anställer lika många som inte har formella journalistutbildningar, tja vem är egentligen journalist då? Den som får betalt för sitt skrivande? Den som frilansar regelbundet? Bara den som gått ur JMG/K?
Men det är en annan fråga.
September 14th, 2006 at 4:08 pm Quote
“Vem är journalist?”
Den som beter sig som en, har kunskapen att göra det och vet vad journalistik är. Därmed inte sagt att den kunskapen behöver förvärvas på traditionellt sätt.
September 14th, 2006 at 4:16 pm Quote
Fast den definitionen är ju subjektiv Jocke. Det är det som gör det till en definitionsfråga. Men jag ligger ungefär på din linje också (om ngn nu vill veta).
September 14th, 2006 at 5:03 pm Quote
OH NO! inte “när kan man kalla sig journalist” igen!
Anyhow! Herr anonym har en poäng tycker jag. Det är lite knepigt med att publicera 17 (and counting) WoW-krönikor på en så kort tid. särskilt när det inte kritiseras nämnvärt. Och nej Jensen, det går inte att jämföra med texterna om “gubbspelen” OoT, MGS mfl. Även om de spelen får äckligt mycket täckning finns det ingen publikation som har publicerat så många krönikor i streck om samma gubbspel.
Men samtidigt ser jag ingen större problem i WoW-dagböckerna, utöver just det faktumet att det inte “problematiseras”. Själv spelar jag inte WoW, men diggar mmog-fenomenet att jag läser det mesta jag kommer över ämnet, däribland Sofies krönikor.
September 14th, 2006 at 5:08 pm Quote
alltså, det känns som att det rör sig om lite genreförvirring här. det finns väl inget krav på kritiskt förhållningssätt i en krönika? och man måste väl knappast vara journalist för att skriva en?
nu har jag inte läst nån av krönikorna, men vad jag förstår handlar det om en person som är jävligt peppad på spelet som skriver om det. knappast första gången det händer. sen är det klart att man kan ha en diskussion om hur det spelpressen producerar skiljer sig från det valfri PR-nisse gör, men jag tycker det känns lite underligt att ta avstamp i det här för att göra det.
det konstigaste, som thomas skrev, är ju att det finns redaktörer som sagt åt skribenten att skriva 17+ texter om samma spel på lika många veckor. jag har svårt att tänka mej att det finns ett sånt sug efter texter om wow. fast så avskyr jag ju spelet också.
September 14th, 2006 at 5:17 pm Quote
“alltså, det känns som att det rör sig om lite genreförvirring här. det finns väl inget krav på kritiskt förhållningssätt i en krönika? och man måste väl knappast vara journalist för att skriva en?”
Nja, även fast en krönika i sig är subjektiv innebär inte det att det är journalistiskt korrekt att publicera 17 sådana om samma sak. En genrebetäckning friar en inte från sitt journalistiska ansvar (om man nu anser sig ha ett sånt).
Skulle t ex en sportkrönikör enbart skriva krönikor om vilken bra ledare Lars Lagerbäck är så skulle vi ha ett uppenbart journalistiskt problem.
Därmed inte sagt att GP eller Sofia har ett motsvarande bekymmer
September 14th, 2006 at 6:09 pm Quote
Tack Michael. Äntligen lite insikt från någon.
September 14th, 2006 at 6:17 pm Quote
Alltså, jag tror inte någon som är kritisk mot wow-texterna har några direkta invändningar mot enskilda krönikor. Utan problemet (om det nu föreligger ett sådant) här är dessa 17 publiceringar som helhet.
September 14th, 2006 at 6:22 pm Quote
Sa det är kontinuiteten som är problemet här? Känns ju lite svårt att skriva två veckodagböcker och sedan är det slut. För övrigt har jag inte tvingat Sofia att skriva sjutton krönikor på raken utan antalet bestäms utifrån Sofias idéer. Eftersom WoW är en levande värld så är det inte svårt för henne att få material.
”Även om de spelen får äckligt mycket täckning finns det ingen publikation som har publicerat så många krönikor i streck om samma gubbspel.”
För att det inte finns material. Hade OoT varit ett MMORPG kan vi nog vara överens om att så hade varit fallet.
”Journalistisk integritet är ju otroligt viktigt trots att man inte anser sig vara journalist.”
Där håller jag inte med dig Olle. Integritet är viktigt, punkt slut.
”Men samtidigt ser jag ingen större problem i WoW-dagböckerna, utöver just det faktumet att det inte “problematiseras”. ”
Du vill alltså skapa ett problem med det? För mig känns det helt omotiverat. Det är dagböcker, subjektiva sådana som främst riktar sig till befintliga spelare. Att det skapar sug hos vissa må vara hänt men jag betvivlar att hennes krönikor hade kunnat användas som reklampelare. Eftersom du läst dem tror jag du håller med mig.
“Skulle t ex en sportkrönikör enbart skriva krönikor om vilken bra ledare Lars Lagerbäck är så skulle vi ha ett uppenbart journalistiskt problem.”
Nej. Vari ligger problemet? Tycker krönikören att Lars Lagerbäck är världens bästa ledare så måste det ju framgå i krönikorna, vill han skriva tusen krönikor om detta så är det ju upp till beställaren att publicera dem eller inte. Saken är dock den att Sofias texter INTE handlar om att WoW är världens bästa spel. Det vet du återigen eftersom du läst dem.
September 14th, 2006 at 6:54 pm Quote
Min tur att svara nu. Fenomenet “speldagböcker” är inget nytt, vissa spel, som till exempel Animal Crossing, är inga vanliga spel som förtjänar en standardrecension. När AC var aktuellt körde därför Nintendo On Net/Gamecore en lång artikelserie baserat på upplevelser i spelet och vad jag vet fick den serien positiv kritik. När det gäller WoW känner jag att det nästan borde vara ännu mer okej. För WoW är ett upplevelsespel, spelet kan ändra skepnad från dag till dag. Från hetsigt PvP till stillsamt End Game. Från grindande i Wetlands till Onyxiafarmande osv. Spelvärlden befolkas av människor, inte NPC:s och precis som i alla världar, verkliga som fiktiva, är människor oförutsägbara. WoW har dessutom ändrat skepnad i och med varje patch som släppts vilket gör det ännu mer varierande än något annat “vanligt” spel. Och sist av allt (jag måste fatta mig kort eftersom BWL-raien börjar om fem minuter
WoW är i särklass det populäraste spelet just nu. Många, många, spelar wow och många känner igen upplevelserna jag berättar om i mina krönikor. Level har nyligen släppt en hel tidning dedikerad åt wow och ytterligare en är på väg. Det är tydligen okej, men jag får inte skriva en subjektiv krönika varje vecka? Personligen så förstår jag faktiskt inte vad som är skillnaden.
September 14th, 2006 at 7:04 pm Quote
Du vet ju iofs inte vad personen som kritiserat dina krönikor tycker om Levels tidningar. Jag antar att det inte är du som läser deras inkommande brev och epost.
Och att motivera något med att det gjorts tidigare är väl inte heller så mycket att komma med, dessutom så kan det - rent hypotetiskt - vara så att dina texter (jag har inte läst mer än ett par av dem väldigt ytligt) är så mycket sämre att de är värda att klaga på oavsett vad man tyckte om AC-serien.
Rent spontant tycker jag det verkar rätt värdelöst att skriva personliga små texter om saker man upplever i ett spel under en längre tid. Men jag fyller väl mitt liv med andra saker som är ungefär lika meningslös antar jag.
September 14th, 2006 at 7:25 pm Quote
“Nej. Vari ligger problemet? Tycker krönikören att Lars Lagerbäck är världens bästa ledare så måste det ju framgå i krönikorna”
Ja, när det är relevant att det framgår. Men en krönikör som gör sig till reklampelare för något är ingen bra krönikör och han tar inte sitt journalistiska uppdrag på allvar.
“Saken är dock den att Sofias texter INTE handlar om att WoW är världens bästa spel. Det vet du återigen eftersom du läst dem.”
Precis. Jag citerar mig själv: “Därmed inte sagt att GP eller Sofia har ett motsvarande bekymmer”.
Jag har inte läst alla krönikorna och jag vet inte riktigt vad jag tycker om dem som helhet, men jag anser att diskussionen är intressant och att “anonym” har vissa generella poänger.
September 14th, 2006 at 7:38 pm Quote
“Men en krönikör som gör sig till reklampelare för något är ingen bra krönikör och han tar inte sitt journalistiska uppdrag på allvar.”
Känns som att jag upprepar mig konstant. Sofia har ju inte gjort sig till en reklampelare. Hennes texter handlar inte om att WoW är världens bästa spel utan det handlar om fenomenet i sin helhet.
Diskussionen hade varit intressant om detta inte var ett klassiskt exempel på “en höna av en fjäder”. I det här fallet en riktigt liten fjäder som antagligen satt på världens minsta kyckling (som antagligen hette Egon).
September 14th, 2006 at 8:02 pm Quote
“Känns som att jag upprepar mig konstant. Sofia har ju inte gjort sig till en reklampelare. Hennes texter handlar inte om att WoW är världens bästa spel utan det handlar om fenomenet i sin helhet.”
Jag säger inte att det är så heller. Jag drog bara ett generellt exempel för att visa att det visst finns tillfällen då det skulle vara ett problem med att publicera 17 texter om samma sak
September 14th, 2006 at 8:45 pm Quote
Ahh, förstod inte det. Jo jag kan hålla med dig i det, naturligtvis.
September 14th, 2006 at 10:23 pm Quote
Det är inte första gången en tidsskrift publicerar tvåsiffrigt antal texter om ett och samma spel. Jag har inte hört någon klaga på Susanne Möller.
Skillnaden mellan krönikor och bloggar är hårfin och om Sofia och GamePlayer ska kritiseras för något så tycker jag det är för att de publicerar innehållet i “fel” format.
Som jag resonerar (och jag har förstås alltid rätt, speciellt när det gäller bildtexter och booth babes) är en krönika en text som ska röra läsaren och inbjuda till diskussion. Ett blogginlägg är (oftast) att berätta en upplevelse för att läsaren är intresserad av själva upplevelsen, inte dualiteten i densamma.
Så, låt Sofia berätta vidare om sina eskapader i WoW, för det är trots allt ett par stycken som spelar spelet och många av dem tröttnar aldrig på att läsa om det. Men bloggform, snälla, bloggform.
September 15th, 2006 at 8:26 am Quote
John: Vi valde som sagt att publicera det som krönikor för att ge dem mest uppmärksamhet. Vi har inget blogg-alternativ i vårt publikationsverktyg men det kanske vi ska skaffa.
September 15th, 2006 at 11:17 pm Quote
Jag har en idé men vi tar det internt va? ^^
September 16th, 2006 at 4:03 pm Quote
Jag har precis avslutat nästa WoW-krönika och den är faktiskt negativ. Inte på grund av kritiken utan för att det är ett ämne jag länge tänkt beröra. Mer än så säger jag inte men ni får gärna läsa den på onsdag och fortsätta diskussionen då.