Vad händer i Tyskland?
En av årets största spelmässor pågår just nu i Leipzig, Tyskland. Var är vi någonstans?
Syftet med en spelsajt är att kunna leverera sämre men snabbare täckning av spelhändelser direkt till läsarna. I dag har flera svenska spelsajter de resurser och den ambition som krävs för att man ska kunna ta sig iväg till en spelmässa på andra sidan jorden och leverera intervjuer och reportage på nolltid. Men när det är spelmässa i Tyskland tar vi ledigt.
Det är ett ytterst svagt antal spelsajter som täcker mässan på plats, de annars så eminenta mässbloggarna från Level och Gon lyser helt med sin frånvaro, samtidigt som jag hör internt från redaktionen att grabbarna hittills inte sett en enda annan svensk. Gamereactor kör lite slappt på stenhård nyhetsbevakning och noll reportage, liksom Fragzone som gör något bloggaktigt som är sjukt bra uppdaterat men tunt på matigare prylar (förutom ambitiösa bildreportage, där hälften av bilderna föreställer boothbabes eller balla båsprylar, men vad ska man fota på en spelmässa egentligen? Joel?).
Det är tråkigt att våra spelsajter inte nyttjar den potential som finns. Vad jag förstått är det inte överdrivet svårt att få vettiga intervjuer på plats, och livemässiga förhandstittar är faktiskt guld värda i jämförelse med föråldrade varianter. Så varför är mässbevakningen så snål? Vad händer egentligen i Tyskland?
Lite länkar:
FZ nyhetsbloggar och fotar flickor och stålmän
Level7 bloggar och intervjuar
Gameplayer filmar dagbok och skriver
Gamecore sammanfattar mässans nyheter
August 26th, 2006 at 12:09 am Quote
Är det inte så kanske, att man tagits lite på sängen gällande mässan storlek och därmed “viktighet”? Leipzig har inte varit lika stort som E3 eller japanska event tidigare - även om den växt en hel del de senaste åren. I år tror jag dock den cementerar sig som störst iom. nedskalningen av E3?
Kanske bättre nästa år då folk (och framförallt företag som visar upp spel) ser mässan med andra ögon då E3 inte spelar samma massiva roll längre.
// Små tankar från Jakobi som just kommit hem från Snakes On a Plane-premiären - se den, bara se den…
August 26th, 2006 at 1:41 am Quote
Det är nog en hypefråga. Leipzig är väl helt enkelt mindre känd och jag kan tänka mig att många (inkl. mig själv) inte ens visste att den fanns för några veckor sedan.
Grisiga och förutsägbara bildtexter (och bilder) hos Fragzone förövrigt.
August 26th, 2006 at 2:31 am Quote
“Vad händer egentligen i Tyskland?”
I stort sett ingenting.
August 26th, 2006 at 2:43 am Quote
Ja, jag vet inte, jag kanske överskattar mässans betydelse. Tittar man på spelen som visas så är det ju på många sätt och vis E3 2.0. Men vad jag förstått glider det omkring en del rätt tuffa spelutvecklare där.
August 26th, 2006 at 9:09 am Quote
Nu ska du inte var så bråkig Mandus.
Självklart händer där en hel del, och en hel del viktiga människor är på plats. Sen är det ju en fråga om att ge sina läsare input i spelvärldens händelser, alla händelser som är av vikt. Fast det kanske är svårt för många att slita sig från sina OoT-hyllningar för att kolla lite vad som händer i Tyskland.
;)
August 26th, 2006 at 10:00 am Quote
Ja, nog var en del bildtexter lite väl grabbiga.
August 26th, 2006 at 11:05 am Quote
Nu är förvisso Games Convention min första spelmässa men jag blev förvånad över hur mycket yta det är. Nere på mässgolvet finns ju egentligen ingenting. Visst, du kan köa i 45 minuter för att se filmklipp från Unreal Tournament 2007 men samma film lär hittas på internet om ett par dagar (om det inte redan är ute).
Allt av värde finns istället bakom det välbevakade Business Center, dit allmänheten inte har tillträde. Själv befinner jag mig i någon twilight zone, med en “professional”-bricka får man inget pressgodis, men det finns inom räckhåll. Därför blir det allmänna mässgolvet mest en plåga utan innehåll.
August 26th, 2006 at 11:10 am Quote
Skulle gärna vilja veta vad du förväntar dig för bilder från en spelmässa som vi inte har, när du skriver “förutsägbara”. Det är väl självklart att i ett spelmässbildarkiv ha bilder på vimmel, på montrar, på modellerna i dem och på kända utvecklare. Vad brukar du fota när du är ute och rapporterar? Krokodiler?
Jag kan hålla med om att bildtexterna är “lite grabbiga”, men jag föredrar det framför ingen bildtext alls, eller gråa och trista bildtexter. Du behöver inte bläddra länge i valfri speltidning för att hitta samma fenomen.
August 26th, 2006 at 11:38 am Quote
Vad jag förstår finns det gott om möjligheter att träffa diverse spelutvecklare och spela massa spel på mässan. Det är väl bara att anstränga isg lite. Men löften om stora utannonseringar och feta bomber kanske är det som krävs för att det ska anses riktigt intressant?
“Vad brukar du fota när du är ute och rapporterar? Krokodiler?”
Om jag fotar så fotar jag sånt som är relevant för det jag rapporterar.
Med förutsägbart menar jag bland annat: “här är en snygg modell, vi låter henne posera och skriver sen en bildtext som anspelar på sex”.
August 26th, 2006 at 5:38 pm Quote
Doug Lombardi
http://www.fz.se/bildarkiv/image.php?id=29568
Will Wright
http://www.fz.se/bildarkiv/image.php?id=29564
Mike Verdu
http://www.fz.se/bildarkiv/image.php?id=29566
Randy Pitchford och The Colonel
http://www.fz.se/bildarkiv/image.php?id=29828
Man ser det man vill se.
Om utställarna väljer att lägga mycket av krutet på vackra damer i sin monter, var är då felet att fotografera det? Syftet med vårt reportage är att återge mässan som vi upplevde den. Vad gäller din kommentar om bildtexterna så är det bara en bildtext jag anser kan vara något sexanspelande. Dessutom är en övervägande majoritet av bilderna på något annat än booth babes.
Nej du Joakim, jag tycker det låter som att du upplever en slags personlig moralpanik. Det är ett faktum att det mest efterfrågade bildmotivet från läsarna är just booth babes och trots det har vi ett väldigt blygsamt antal sådana bilder.
August 26th, 2006 at 10:55 pm Quote
http://www.fz.se/bildarkiv/image.php?id=29847
Läs bildtexten. Over the line.
August 27th, 2006 at 12:37 am Quote
Trist sånt där :/
August 27th, 2006 at 9:26 am Quote
Vi borde definitivt försöka hitta en ny målgrupp.
John, varför hittar jag inga texter om de länkade fotograferade personerna?
August 27th, 2006 at 9:36 am Quote
För att återknyta till GC:s (ökade) betydelse och frågan varför rapporteringen är klen. Jag tror en anledning precis som flera sagt, är att många inte noterat att det börjar bli stort där nere.
Sedan är det ju också så, att ju fler reportage och intervjuer du ska göra kontra rapportera nyheter om saker du sett, desto mer arbete krävs. Skriva nyheter eller blogga från ett mässgolv är lättare än att förbereda intervjuer eller planera långa texter. Det säger jag utan att förringa alla där nere - det är bara ett konstaterande. Det skulle kunna vara så att vissa, framför allt tidningarna, inte tycker att mässan är tillräckligt stor för att lägga krut på med det arbete det innebär. Bara en tanke.
OT: Någon mer ett billigt rum i en lägenhet över centralt i Sthlm..?
Trevlig fortsatt helg.
August 27th, 2006 at 10:21 am Quote
Är det målgruppen eller oss det är fel på?
De är inte klara än tråkigt nog. Brist på nätaccess i Leipzig försenade allt vårt arbete och det blev inte bättre av att jag fick mitt kontokort skimmat på vägen hem. Under veckan kommer våra artiklar, bland annat intervjuer med Lombardi, Wright och Verdu.
August 27th, 2006 at 10:26 am Quote
Kontokortet? WTF… Det suger. Trist. (’Ses.)
August 27th, 2006 at 12:45 pm Quote
John: jag vill bara påpeka att den första delen av mitt senaste inlägg inte var riktat specifikt till dig eller Fragzone, det var en allmän reflektion över det bristande intresse för mässan (vilket jag borde ha markerat tydligare). Jag har inte kikat på hur er rapportering från mässan i stort ser ut. Jag tittade bara i bloggen och såg då de i mina ögon usla bildtexterna, det var bara det jag kritiserade och ingenting annat.
August 27th, 2006 at 8:29 pm Quote
“Det är ett faktum att det mest efterfrågade bildmotivet från läsarna är just booth babes och trots det har vi ett väldigt blygsamt antal sådana bilder.”
Många av era läsare hade säkert blivit glada för “page3″-bilder eller ren porr också. Ge folket vad de vill ha?
“Är det målgruppen eller oss det är fel på?”
Med tanke på en del av dina svar ovan så är det helt klart fel på dig i mina ögon. Låter förstås onödigt hårt, men att skylla ifrån sig på att det fanns en massa båsbrudar och önskemål från läsarna för att man själv bidrar till en dålig syn på kvinnor är beklämmande och fel.
August 28th, 2006 at 9:28 am Quote
Även om jag själv inte är världens mest pk människa så tycker jag att mandus har en poäng.
Visst att publikationer “ska ge det folket vill ha”, men publikationer har också ett ansvar. Och jag tror att det är mer viktigt att ge läsaren det det inte visste de ville ha. plus att sexistiska kommentarer (rent generellt) lär inte plocka poäng hos ens kvinnliga publik.
August 28th, 2006 at 9:31 am Quote
Du verkar ha en lustig attityd i vilken du driver saker till sina extremer. Jag skrev aldrig något om porr, det jag menade var att vackra flickor utklädda till spelkaraktärer är eftersökt bland läsarna.
Med ditt resonemang kan man lika gärna säga att spelbranschen borde ge sina spelare massmördarspel och nazispel (på fel sida av historien alltså) bara för att det finns de som gillar våldsamma spel.
När jag räknade nu fick jag det till 21 bilder på booth babes av 145 bilder totalt. Det är 15% och den andelen boothbabebilder tycker jag är alldeles utmärkt. Det finns således 124 bilder att titta på för den som inte tycker om utklädda kvinnor på spelmässor.
August 28th, 2006 at 3:31 pm Quote
Angående booth babes-bilder så anser jag att det egentligen inte är kvinnoförnedrande, det är mansförnedrande. När jag ser booth babe-bilder där lättklädda flickor poserar tillsammans med en glad speljournalist av det manliga könet är det i mina ögon han som är förnedrad. Det är han som visar att trots att han har möjlighet att spela tusen olika nya aktuella spel ändå väljer att ställa upp på bild med en mer eller mindre naken dam. Antagligen eftersom det är den enda typ av kvinnor som den manliga speljournalisten träffar. Förlåt, jag är väldigt fördomsfullt men jag avskyr verkligen all typ av booth babes-bilder och varje sådan bild som tas på en mässa är ett nerköp för branschen.
Spelbranchen är en mansdominerad bransch och kommer att förbli så om majoriteten av de kvinnliga representanterna på spelmässor knappt har några kläder på sig och vars enda syfte är att med hjälp av vackra kroppar kunna locka en eller två extra personer till båset. Vill vi inte ha fler tjejer som spelar, eller rättare sagt, spelar aktivt?
Idag är det fler tjejer än någonsin som spelar pc och tv-spel, World of Warcraft har till exempel öppnad fler dörrar än någon kunnat tro och alla dessa “nya” spelare skulle kunna bli “aktiva” spelare utan någon större ansträngning. Med aktiv spelare menar jag en spelare som förutom att spela spelet även läser speltidningar, besöker spelsajter och kanske diskuterar lite på något spelforum. Vill vi fånga upp tjejer utanför spelsfären så måste vi börja tänka till lite. När jag var rätt ung fanns en speltidning vid namn Missil, som ni säkert vet var detta föregångaren till Gamereactor och drevs av Petter Engelin. Jag tyckte tidningen var jättebra, ända tills jag köpte ett nummer där en bikiniförsedd Dead Or Alive-dam prydde ett mittuppslag. Förvisso ingen booth babe, men det mittuppslaget gjorde det mindre roligt att köpa Missil och framför allt att läsa den “öppet”. Som tjej är det inte speciellt roligt att sitta på bussen och råka få upp ett uppslag fullt av boot babes. Eller att sitta i en datasal på skolan, surfa runt bland bilderna från någon spelmässa och helt plötsligt hamna på någonting som nästan skulle kunna klassas som porr.
Det är inte roligt och det är absolut inte rätt sätt att få tjejer att spela mer eller att vara mer aktiva i spelvärlden. Så även om Fz har 124 bilder utan tjejer så är det fortfarande 21 bilder för mycket. Det ska inte finnas någon bild alls, annars är boot-brudarna alla brudar spelbranschen kommer att ha om några år.
August 28th, 2006 at 4:36 pm Quote
Snälla någon. Det var inte FZ Games Convention vi var på, jag bestämde inte vad som skulle visas på platsen. Jag förmedlar till mina läsare hur det såg ut och hade det funnits manliga modeller så hade jag fotat dessa också. Det fanns en som jag har för mig vi fick en bild på.
http://www.fz.se/bildarkiv/image.php?id=29790
Påhittat citat: “Det är i min mening förjävligt att dagstidningarna är fyllda med bilder på krigshärjade områden, för jag tycker inte krig borde finnas.”
Må hända en något extremt dragen parallell, men vad jag menar är att om du tycker det är skit hur det ser ut på GC så ska du klaga på arrangörerna och utställarna, inte på det medie som rapporterar från platsen.
August 28th, 2006 at 4:57 pm Quote
Dagens sanning.
August 28th, 2006 at 6:06 pm Quote
Håller helt med. Man skäms.
August 28th, 2006 at 6:20 pm Quote
Lars Jensen berör för övrigt ämnet sexism idag i en krönika på GP: http://gameplayer.se/focus_text.php?pub_id=4513
August 28th, 2006 at 6:46 pm Quote
Jag tycker inte heller booth babes hör hemma på en spelmässa, däremot skådespelare utklädda till Sam Fisher eller Lara Croft. Men jag försvarar mitt beslut att förmedla deras närvaro till mina läsare, för det är inte min ensak att bestämma utbudet eller utställningsinnehållet.
August 28th, 2006 at 7:13 pm Quote
Sofia: “Angående booth babes-bilder så anser jag att det egentligen inte är kvinnoförnedrande, det är mansförnedrande.”
Så sant. Tjejerna är där och jobbar, får lön, medan det manliga spelfolket springer omkring med tefatsögon i tron att det är de som är sofistikerade. Men vem är egentligen apan?
August 28th, 2006 at 7:43 pm Quote
“Med ditt resonemang kan man lika gärna säga att spelbranschen borde ge sina spelare massmördarspel och nazispel (på fel sida av historien alltså) bara för att det finns de som gillar våldsamma spel.”
Va? Det var du som hade inställningen att ni gav läsarna vad de ville ha genom att visa bilder på båsbrudar. Jag menar att man inte alltid behöver ge läsarna vad de vill ha eftersom man har en egen etik och moral att följa och inte måste gömma sig bakom massans önskemål. Mitt extrema exempel var till just för att visa att tanken “ge läsarna vad de vill ha” inte fungerar så bra.
Jag försöker förmedla saker jag själv tycker är bra till de som råkar läsa mina texter och hoppas ibland kunna påverka dem i en riktning som jag tycker är rätt och riktigt. Att inte ha en agenda för åtminstone en del av det jag skriver hade varit oändligt tråkigt för mig.
“Snälla någon. Det var inte FZ Games Convention vi var på, jag bestämde inte vad som skulle visas på platsen. Jag förmedlar till mina läsare hur det såg ut och hade det funnits manliga modeller så hade jag fotat dessa också.”
Men ni författade ju ut en del rätt pinsamma bildtexter som bara förstärker den kvinnosyn som förmedlas genom att ha båsbrudar på plats.
Plus att genom att visa upp bilderna på er sajt så ger utställarna precis den uppmärksamhet som de vill ha och visar att konceptet fungerar.
“Angående booth babes-bilder så anser jag att det egentligen inte är kvinnoförnedrande, det är mansförnedrande.”
Visst är det männen som förnedrar sig. Men förekomsten av båsbrudar och sedan sättet FZ sätter bildtexter till en del av dem förmedlar en uppfattning om att kvinnors syfte främst är att pryda och locka genom sina fysiska egenskaper.
August 28th, 2006 at 11:14 pm Quote
“Syftet med en spelsajt är att kunna leverera sämre men snabbare täckning av spelhändelser direkt till läsarna.”
Iofs också rätt OT, men vad menar du med det? Är det fler som tänker så när ni skriver för webben? Att det är snabbt men inte lika bra som en tidning?
Jag har betydligt högre tankar än så om mediet och ambitionen är att göra någonting bättre än vad man kan göra i tryck.
August 28th, 2006 at 11:35 pm Quote
Jag ser webb (idag) som ett komplement till printpress, kvaliteten är generellt inte lika hög, även om det givetvis är något att sträva efter. Jag anser att en sajts huvudsakliga funktion är att leverera prylar snabbare än en tidning. Jag läser tidningar på ett annat vis, och i sammanhangen jag läser vill jag ha kvalitetsjournalistik.
August 29th, 2006 at 9:57 am Quote
Jag var på E3-mässan 2004. Då var det bara en massa tits and ass överallt. Det var riktigt pinsamt och obehagligt att se på när blekfeta spel skrivbenter (om ens det, vem som helst kunde ju nästla in sig på E3 back in the heyday) fick sitt kodakögonblick tillsammans med en kvasiporrstjärna. Jo, mansförnedrande är nog ett bra ord.
September 2nd, 2006 at 12:30 am Quote
Ibland skäms man över att ha något med spelbranschen att göra. Som när man läser de pubertala bildkommentarerna på FZ, till exempel. Jag sitter här och skäms.
September 2nd, 2006 at 12:38 pm Quote
Boothbabes är jättebra! Jag är glad för dem och de som klagar och vill att de ska försvinna måste även tänka på att när de säger det så bidrar de till ett kvinnoförtryck. Förstår inte människor att det är deras jobb? Att moralpredika och nedvärdera en annans arbetsuppgift är förjävligt. Speciellt i och med att det redan finns så mycket kvinnoförtryck i världen!
September 2nd, 2006 at 12:47 pm Quote
Jonny: Sådana där uttalanden tycker jag du gör gott i att backa upp med exempel på vad du tycker det är vi skrivit som svärtar ner hela spelbranschen. Eller är du mest sur över att du själv inte fick åka till Leipzig?
Det jag tycker är beklagligt med spelbranschen är att den består av så många gnällkärringar med moralpanik, som klagar för klagandets skull och som väljer en alternativ åsikt bara för att inte vara som alla andra.
Herregud, FZ visar bilder på modeller som var på mässan. Bäst vi lägger ner hela sajten och slutar med allt vi gör, för vi kan ju omöjligt låta foton på kvinnor röra sig i det allmänna rummet?
September 2nd, 2006 at 1:32 pm Quote
“Eller är du mest sur över att du själv inte fick åka till Leipzig?”
Hehe, jo jag missade ju jättemycket. Sisådär hundra booth babes
“Det jag tycker är beklagligt med spelbranschen är att den består av så många gnällkärringar med moralpanik, som klagar för klagandets skull och som väljer en alternativ åsikt bara för att inte vara som alla andra.”
Jag håller med dig på den punkten, det klagas ganska mycket över löjliga saker i spelbranschen - men ofta av folk som inte är insatta i den. Om du syftar på att jag försöker framhäva mig som alternativ, speciell, är du dock ute och cyklar. Jag är helt enkelt bara trött på mansförnedrande bildkommentarer.
September 2nd, 2006 at 4:27 pm Quote
Tja, alltså det är ett ämne som tål att diskuteras.
John, http://www.fz.se/bildarkiv/image.php?id=29847
September 2nd, 2006 at 4:30 pm Quote
hmm det försvann en del text där pga. taggar ser jag nu.
Det stod ungefär så här:
“den här bildtexten har ändrats sedan någon här ovan reagerade på den. Förut löd bildtexten någonting i stil med “Blicken hos ett rådjur som just håller på att bli överkört” Det tycker iaf jag var att gå över gränsen. Och jag tror att det är liknande bildtexter som får folk att reagera. Så jag undrar lite hur du tänker när man bevisligen redigerat en (eller flera?) bildtexter i efterhand men ändå håller fast vid sin ståndpunkt? Var inte den bildtexten att gå över gränsen?”
Grovt förkortat och förenklat, men nu är det annat som gäller. Typ Guild Wars, MMORPG-träsket lockar ner mig igen
September 2nd, 2006 at 5:37 pm Quote
Haha, ja, alla bildtexter som varit värda att kritisera har ändrats.
John: Om du menar att jag och andra här intagit en alternativ ställning bara för att vara annorlunda så är det bara att beklaga att det fortfarande finns så inskränkta människor som du. Det är inte att vara gnällkärring (vilket bara det är ett exempel på hur man gärna exemplifierar “negativa” beteende hos män genom att relatera till en påstådd “kvinnlig egenskap”) med moralpanik att sträva efter ett samhälle där vi inte ser på människor enbart som sexobjekt och förvrider många ställningstaganden på grund av det.
Du försvarar fortfarande fel sak, det är kontexten som skapas av bilderna och de bildtexter som nu ändrats trots att inget var fel. Det är inte bilderna i sig som var fel, finns det båsbrudar så foto och visa, men förstärk inte den objektifiering som redan skett.
Och ja, det gäller omvänt om ni hade haft en bild på en stor stark kille och skrivit: “Mumsiga muskler, något att se upp till killar”, utan att vara ironiska.
September 3rd, 2006 at 11:20 am Quote
Ja, jag har ändrat flera bildtexter. Inte för att jag själv ansåg dem som olämpliga, utan för att så många här gjorde det. Jag tycker fortfarande att jag var på rätt sida av “gränsen”, men samtidigt är den i högsta grad subjektiv så därför valde jag att ändra några bildtexter för att fokusera debatten på “rätt sak”.
Det jag försvarar är beslutet att publicera bilder på booth babes, något som uppenbarligen flera här tycker svider i ögonen. Booth babes är en vanlig del av spel- och teknikmässor och att inte fotografera dem hade varit att ignorera problemet.
September 3rd, 2006 at 3:26 pm Quote
“Booth babes är en vanlig del av spel- och teknikmässor och att inte fotografera dem hade varit att ignorera problemet.”
Fast det är ju inte precis som att ni valt att problematisera förekomsten av booth babes. Ni gör ju bara samma sak som de mässansvariga; objektifierar och flyttar fokus från spelen. Ni matar snarare problemet.
September 3rd, 2006 at 4:55 pm Quote
“Det jag försvarar är beslutet att publicera bilder på booth babes, något som uppenbarligen flera här tycker svider i ögonen.”
Du fattar verkligen inte att det först och främst var bilderna i kombination med era nedvärderande kommentarer som var det främsta problemet?
September 4th, 2006 at 7:28 pm Quote
“Det jag försvarar är beslutet att publicera bilder på booth babes, något som uppenbarligen flera här tycker svider i ögonen. Booth babes är en vanlig del av spel- och teknikmässor och att inte fotografera dem hade varit att ignorera problemet.”
För att citera mig själv och tydliggöra för dig John:
“Jag är helt enkelt bara trött på mansförnedrande bildkommentarer.”
Bilderna är inte fel att publicera, bildkommentarerna var däremot vidriga i mina ögon.
September 4th, 2006 at 8:07 pm Quote
I och för sig så fattar jag inte varför boothbabes skulle vara något att visa för läsarna? De är väl mer intresserade av att se bilder som har med spelen de visade att göra? Eller?
September 23rd, 2006 at 4:42 pm Quote
Ledsen att vara kvällens bumpmaster men jag kommer inte hit så ofta. Tycker bara lite synd om John som verkar vara ute på riktigt djupt vatten och fått alla emot sig. Samtidigt går det ju verkligen inte att rättfärdiga bilder på båsbrudar med att “de var där”. Det skulle ju vara som att göra ett resereportage om (fyll i med valfri storstad) och låta nära tio procent av bildmaterialet bestå av foton på prostituerade. “För de finns ju där”. Jag skulle lika gärna kunna ta bilder av min egen avföring och lägga upp på en site; den finns också. Det i sig ger den inget existensberättigande som bildmaterial.
Som skribent/journalist/redaktör förmedlar du en bild av något och det är alltid förbundet med ett val. Dvs. du väljer vad du vill förmedla. Om Fz tyckte att booth babes var värda så mycket uppmärksamhet får det stå för dem. Men “att de fanns där” är fanimig ingen ursäkt.
September 24th, 2006 at 6:42 pm Quote
I min bok är det aningen för mycket hyckleri och PK bland gemene man som kommenterar i sådana här trådar. Notera att jag säger det utan att ta ställning för eller emot booth babes eller dess frontande i media. Det är bara lite tröttsamt ibland att läsa hur precis varenda kotte tokdissar leende flickor som ska lura oss till spelköp, precis som de “enbart läser Slitz för de djuplodande reportagen”. (Och nej, jag jämför inte Slitz med gängse speltidning utan gör enbart en generaliserande parallell.) 100 % av spelskribenterna i landet hade säkert föredragit att presenteras spel av medelålders män i grå kostymer som inte rör en min, i en grå industrikällare och förstås utan snacks. Eller? Det blir bara lite fånigt ibland alltihop.
Jag upprepar att jag inte kommenterar de ursprungliga bildernas/texternas varande eller inte, bara att många är väldigt snabba att falla in i vad som anses vara PK.
September 24th, 2006 at 6:55 pm Quote
“100 % av spelskribenterna i landet hade säkert föredragit att presenteras spel av medelålders män i grå kostymer som inte rör en min, i en grå industrikällare och förstås utan snacks. Eller? Det blir bara lite fånigt ibland alltihop.”
Det är klart att det är trevligt i sig att som kille få ett spel presenterat för sig av en tjej, precis som att man kan tycka att bilderna i Slitz är sexiga utan att man för den skull ser utvik och objektifiering som en bra grej. Men saken är den att det inte handlar om vad vi går igång på (kostymklädda män eller lättklädda kvinnor) utan om vad som är okej i ett bredare perspektiv. Ett annat tankesätt är bara egoistiskt.
September 24th, 2006 at 9:51 pm Quote
Tyvärr är inte världen svart eller vitt. Det är det som är problemet - folk talar om sådana här saker som enbart bra eller enbart dåligt. Det ä r inte så enkelt. Ta bara en sådan detalj som du använder här Joakim - du har ju helt rätt; det handlar om ett bredare perspektiv. Det perspektivet inkluderar social historia, vanor, trender, styrs till stora delar av marknad… man kan kasta in precis vad som helst om man nu ska låtsas bli djup. Visst kan man försöka påverka marknad och utveckling till det bättre, men som sagt, allt är inte svart eller vitt, och en PK-bloggare till eller ifrån lär inte förändra världen genom att tycka att något är skamligt. Bara för att ta ett par exempel: det kastas ut saker som “det är inte rätt”. Vaddå rätt?!? Ur vems synvinkel är det inte rätt? Könsdebattens? Spelköparnas? Tyska och asiatiska spelskribenters, vars hormoner styr deras pennor (tolka hur ni vill) alltför mycket? Det finns så mycket saker att säga om allt det här, och så få säger något som verkligen är vettigt. Applicera samma, ofta dåligt förankrade mantran till argument på, låt säga bilbranschen. På musikbranschen. På tidningsbranschen överlag. På hela reklambranschen eller vad som helst som ska återge något vinklat för att skapa en inbjudande och säljande effekt. Varför inte skriva till VOLVO eller kanske Vogue och säga åt dem att de nog borde använda fula modeller? Ja, det klart det ofta är objektifiering. Precis som i tusentals sammanhang vi ser omkring oss vareviga dag. Är det fel - överlag? Knappast. KAN det vara fel? Absolut, det är det ofta. Kan det göras mer eller mindre smakfullt? Självklart. Mer jämnställt? Utan tvekan. Borde en snygg tjej, eller kille, i en tilltalande förpackning, inte strutta omkring på mässor, sälja spel, kläder, bilar, försäkringar eller en biljett till himlen om så vore fallet? Kanske, kanske inte.
Dessutom är det mest faktumet jag irriterar mig över, att så många instämmer i föregående talar, smått identitetslöst (och David, jag talar inte om dig bara för att ditt inlägg kom före mitt) och får allt att låta så okomplicerat, onyanserat, politiskt korrekt och rentav trist. Har man levt längre än att man hunnit ur gymnasieåldern (japp, en generalisering till, jag erkänner) inser man att det inte är så enkelt. Punkt.
September 24th, 2006 at 10:30 pm Quote
Alla - även frekvent gymnasiebesökande Jakobo - inser väl egentligen att det inte är så enkelt. Att ingenting alls är enkelt - egentligen. Att andra faktorer än de svartvita spelar roll kan de allra flesta skriva under på. Men om man åker ut på det motet och svänger av i den korsningen finns det ju egentligen ingen gräns för hur brett vi måste bredda vårt perspektiv för att få en mer eller mindre komplett världsuppfattning - i den här frågan och med den andra. Det är kort sagt helt sjukt mycket grejer som spelar in när vi snackar moralfrågor. Som du i och för sig tar upp själv.
Samtidigt som jag förstår din reaktion till fullo Thomas, tycker jag att man - om syftet är att komma nånvart här - måste banta frågan i någon mån, om inte till ett svartvitt perspektiv så åtminstone till ett i fyrfärgstryck. Nu svamlar jag till litet, men min poäng är att det varken går att föra en vettig svartvit debatt såväl som att det heller inte går att föra en med miljontals färger. Klara riktningar etc. någonting i den stilen. Jajamensan.
Jag vet inte riktigt vart jag ställer mig i frågan. Eller vad jag vill tillföra annat än ännu ett par ord för det bredare perspektivets fana i handen på oss alla. Om det nu ens är det. Vem vet? Inte jag. Vem vet… ah, nej, inte gamla radiodängor - där går gränsen…
Hursom - nu har jag antagligen svamlat bort mig själv i den här gröt som kallas text. Så - moving on - tillbaks till Civ.
September 24th, 2006 at 10:52 pm Quote
Det är precis det som är grejen, Jake. Generaliserande och dåligt underbyggda uttalanden, som det i detta ämne finns gott om, är meningslösa och leder ingenvart. Och väl underbyggda tankar som verkligen leder någonvart lyser oftast med sin frånvaro. Dessutom lär inget av det spela någon större roll, då allas tyckande är subjektivt.
Återigen, det jag stör mig på är att många kommentarer är så mellanfåriga och förutsägbara. Det känns som om vi borde kommit längre än att bara stämma in i föregående talare utan eftertanke. Nu upprepar jag mig, därför hoppar jag i bingen istället. Kanske är det de tre milen runt Lidingö igår som gör vi lite extra kitslig. Natti.
September 24th, 2006 at 11:16 pm Quote
Vissa dagar ska man nog inte gå i närheten av ett tangentbord.
September 24th, 2006 at 11:25 pm Quote
Men behöver det vara så svårt? I grund och botten handlar det om åsikt och politik, vart man står. I min syn på världen finns det en könsmaktsordning som i mina subjektiva ögon ställer ut avklädda kvinnor på mässgolv världen över. Det är min övertygelse och min analys, och i slutändan den enda åsikt jag kan ha.
September 24th, 2006 at 11:37 pm Quote
Jag tror inte heller att det handlar om att “stämma in i föregående talare”. Många av oss här har vuxit upp i ett samhälle som för varje år fått en starkare jämställdhetsdiskussion, det är en utveckling som varit påtaglig de senaste 10-15 åren och som givetvis satt spår i oss.
Att det möjligtvis är en pk-åsikt gör det automatiskt inte till en dåligt underbyggd sådan. Och att det kanske kan verka vara en dåligt underbyggd åsikt (för att vi uttrycker oss så självklart) beror kanske på att vi är trötta på att behöva dissekera och diskutera det här problemet som för många av oss varit uppenbart i flera år.
Och förändra världen? Visst, det är klart att ett ensamt blogginlägg inte gör nån större skillnad men det är inte för att folk hållt käft som vi idag har ett relativt starkt jämställdhetstänkande i samhället.
September 27th, 2006 at 6:30 pm Quote
Jag reagerade på ämnet utifrån det jag såg på mässgolvet på TGS. Där var åtminstone hälften av de manliga besökarna där för den kvinnliga fägringens skull och inte för spelens. Nu har jag verkligen inget emot kvinnlig fägring, heck vem har det, men jag går inte igång på en latexuppklädd, halvanorektisk japanska som jag vet har fått betalt för att le på bild tillsammans med mig.
Sedan Thomas, visst det finns jäkligt många aspekter av tillvaron som vi inte kan förändra, men det i sig är väl inget argument till att inte försöka? Jag valde att inte ha med några flåshurtiga båsbrudsreportage i min bevakning av mässan och visst gör det skillnad! Inte att det förändrar världen, men det bidrar åtminstone till en liten annorlunda världsbild bland dem som väljer att läsa just mina texter. Det är ju den makt du har som skribent och också det ansvar du har. Att frånskylla sig det ansvaret med hänvisning till att “alla andra gör det” känns väl sådär hyfsat moget.
Sedan kan jag ge all tillbörlig kredd till de japanska båsbrudarna som faktiskt alla var jäkligt pålästa på de spel de företredde, men det är en annan fråga.
September 28th, 2006 at 8:50 am Quote
Visst kan vi påverka David, och visst bör vi föregå med goda exempel. Mina senaste inlägg var mest en reaktion på följa John-gnäll jag ofta upplever återspeglas i trådar här, och att jag är 100 på att många säger en sak här och gör en helt annan.
Det snöas ofta in på en liten del och så blir det en fyrametershöna av en kyckling. Men ditt svar var helt vettigt så vi kan släppa resten nu tyucker jag. ‘Är ändå för trött för att få till nåt meningsfullt.
Mer kaffe till folket!!!