Ingen tror på spel-tv
Svenskan skriver om den katastrofalt dåliga spelbevakningen i dom stora tv-kanalerna.
SVT lägger ner Kontroll, TV4 tror på ekvationen spel=dåliga tittar siffror, ztv och trean likaså och femman bryr sig inte alls.
Visst är det synd att vi därför får nöja oss med obskyra kanaler som tv400 och Big Tv.
Fast kanske är det så att det dom säger faktiskt stämmer, kanske är det så att alla dedikerade spelare föredrar att, just det, spela istället för att sitta där i soffan alldeles passiv och titta på när andra spelar.
March 29th, 2006 at 9:21 am Quote
Exakt! Man vill inte titta på andra som spelar. Så länge spelprogrammen är inne på den linjen kommer de att suga rätt hårt.
Varför inte köra reportage och intervjuer istället? Skita i recensionerna och kanske varva vissa inslag med lite film från spelen i fråga.
Kanske sätta upp en panel där två västerländska utvecklare får debattera speldesign med två österländska diton.
Helt enkelt skapa ett spelprogram som drar nytta av tv-formatet än att överföra tidningsjournalistiken till skärmen.
March 29th, 2006 at 11:37 am Quote
Det borde väl inte vara så svårt att göra något i stil med Filmkrönikan?
Problemet som jag ser det är att det inte finns få tillräckligt insatta som är lämpliga programledare/recensenter för tv-formatet. Vem vill se Bjarneby försöka se hipp ut i ett par skinnbyxor?
De flesta är nog vana vid att sitta och fila på sina uppstyltade formuleringar i dagar för att få till sina speciella och intressanta texter. Inte slänga ur sig sköna kommentarer på löpande band.
March 29th, 2006 at 12:02 pm Quote
Håller med. Därför bort med tidningstänkandet.
Spelskribenterna dök inte bara upp en dag, de fick kämpa sig fram.
Detsamma borde gälla tv-mediat. Det gäller att ta någon som kan det mediet och är intresserad av spel och sedan låta henne/honom utvecklas.
March 29th, 2006 at 12:15 pm Quote
Hoppet står kanske till att Orvar tröttnar på film.
Annars tror jag av någon anledning att Gamereactors folk är de som skulle passa bäst. Engelin är ju tvålfager och verkar hyggligt rapp.
March 29th, 2006 at 12:37 pm Quote
“tittar siffror”
nooooooooooooooooooooooo!!!!111!!!!!½11!!!!!11!
March 29th, 2006 at 1:13 pm Quote
Unpaused var ju helt klart inne på rätt spår i 04:an. Inga recensioner och Postal 2-debatten var faktiskt ganska hyggligt genomförd. Kudos!
Samtidigt är ju det Web-TV iofs…
March 29th, 2006 at 1:41 pm Quote
“Unpaused var ju helt klart inne på rätt spår i 04:an. Inga recensioner och Postal 2-debatten var faktiskt ganska hyggligt genomförd. Kudos!”
Samtidigt är ett stort problem med Unpause att “paneldebatterna” förs av spelskribenter som bara sitter och bekräftar varandras (och tittarnas) åsikter. Det finns ingen utmaning, inget som sägs där får en att hajja till och tänka “men va fan, vad är det han säger? Det kan väl inte stämma!”.
För att en debatt eller diskussion inte ska vara en “debatt” krävs det att folk med olika ståndpunkter och positioner kommer till tals. I Unpause finns bara en position representerad. Hela poängen med att föra ett offentligt samtal går liksom förlorad.
Bjud istället in folk utifrån, folk som inte har spelat tv-spel hela livet. Om inte så måste programledaren ta en tuffare roll och ställa kritiska frågor, grilla panelen lite. Annars händer absolut ingenting.
March 29th, 2006 at 1:41 pm Quote
Felet med annpååsd 04 var att det var alldeles för långrandigt och segdraget! Ett inslag bör vara betydligt kortare eller mer varierande i mina ögon för att kunna hålla intresset uppe! Panelen känns krystad och de som sitter där verkar nästan kameraskygga och riktigt obekväma emellanåt.
Kudos till Sevve dock för en personlig tolkning av nutidens aggressioner mot störig reklam!
March 29th, 2006 at 1:43 pm Quote
Ang. programledare så tror inte jag man ska titta åt speljournalist-hållet. Orvar är ju ingen filmskribent i vanliga fall. Skribenter är mycket sällan tv-personligheter, och därför så är det inte i första hand i den kategorin man ska sålla efter programledargestalter.
Det måste ju finnas människor som är kunniga och intresserade av spel men som också fungerar bra i TV.
Och ja, formatet måste ändras drastiskt. Det är liksom ingen idé att ha massa onödiga inslag där Idol-juryn sjunger Singstar för det finns inte en människa som är intresserad av det. Om man vill få bättre tittarsiffror så tycker jag att man ska tillåta sig själv att vara djuplodande. Kolla bara på Musikbyrån och Filmkrönikan. Två program som är hyfsat okompromissande - inga larviga “något för alla”-reportage - utan bara rätt och slätt snack om musik respektive film. Varför kan man inte skapa ett program om spel efter en liknande mall, där kunniga människor med ett intresse för mediet får fria händer? Jag är inte jätteintresserad av film, men älskar ändå att se på filmkrönikan för det är bra just för att entusiasmen hos redaktionen - och framförallt hos Orvar - smittar av sig.
Och jävlar vad det här blev mycket. Nu har jag skrivit tillräckligt för en månad framöver.
March 29th, 2006 at 1:45 pm Quote
“Felet med annpååsd 04 var att det var alldeles för långrandigt och segdraget! Ett inslag bör vara betydligt kortare eller mer varierande i mina ögon för att kunna hålla intresset uppe!”
Håller med. Hur mycket man än gillar ämnet så somnar man när man tvingas stirra på samma gubbe i tre minuter.
De borde klippa ner intervjuerna ordentligt och varva de med speaker, trixa lite och göra journalistik av det. Att låta en spelutvecklare sitta och beskriva sitt spel är inte journalistik.
March 29th, 2006 at 2:59 pm Quote
Nej, Daxter-inslaget diggade inte jag heller. Men Postal 2-debatten…även om den inte tog fram några nya ståndpunkter så tycker jag att den redde ut en hel del frågetecken. Främst för att det blivit en så satans stor harrang med flera olika åtal med mera.
Däremot tycker jag att icke-kommersiell Web-TV borde hålla en nördigare, mer humoristisk stil än vad Unpaused gör. Det borde inte vara en spelsajts Web-TV-satsnings roll. Eller kanske är det just det som det måste vara på grund av kommersmedias avståndstagande till spelkulturen.
Angående Big TV, är det någon som överhuvudtaget får in kanalen?
Jag har småpratat litet med programledarna då och då, då de brukar hålla till på de flesta pressvisningar och det verkar hyffsat intressant. Men jag ser aldrig något!
March 29th, 2006 at 4:08 pm Quote
Jakob: Det Unpaused lyckas bäst med är ju just den interna humorn.
March 29th, 2006 at 4:16 pm Quote
“Det Unpaused lyckas bäst med är ju just den interna humorn. “
Det är också en del av problemet.
March 29th, 2006 at 4:23 pm Quote
Ursäkta en stackars norrlänning, men vad ÄR BigTV?
March 29th, 2006 at 4:48 pm Quote
Henrik: Ja visst, jag snackade mer om inramningen med alla tjusiga vinjetter och onödigt städade språket
March 29th, 2006 at 4:49 pm Quote
haha, * det stådade språket
March 29th, 2006 at 4:50 pm Quote
vafan *stÄdade ska det vara, nu är det inte ens roligt längre om det nu någonsin var det
:)
March 29th, 2006 at 4:56 pm Quote
“Ursäkta en stackars norrlänning, men vad ÄR BigTV?”
Comhems nya ungdomssatsning tror jag bestämt. Spel, musik har tom. hört att det skulle vara litet fighting inblandat
March 29th, 2006 at 5:01 pm Quote
Om du vill få bort det städade språket är det väl bara att låta Johan Henriksson sitta där oftare.
March 29th, 2006 at 5:06 pm Quote
Haha! Hur många gånger sa han “Jävlar” i förra?
March 29th, 2006 at 5:51 pm Quote
Haha, smart där!
March 29th, 2006 at 8:29 pm Quote
För att få tittarsiffror måste man vända på hela konceptet med tv-spel + tv.
Låt programmet visa intervjuer, reportage, snuttar från nya spel, galna människor som gör galna saker inom ramarna av tv-spel.
Programmet måste innehålla tempo och vara glatt. Inte sådär stelt och segt som kontroll var. Dessutom gör GT TV de bästa recensionerna. Varför? De fokuserar på spelet, inte på personen som berättar om det.
Unpause har sina stunder, men det är av och för folket som hänger på Loading. Eller så känns det iaf.
March 29th, 2006 at 8:37 pm Quote
Jag är ytterligt trött på den obeslutsamhet och feghet som råder på tv-kanaler när det kommer till spelsatsningar. Flera här ovan har sagt “Kan man inte ta en blablabla, göra blablabla och få det bra?” Självklart! Självklart kan man hitta bra tv-personligheter som kan spel - o a v s e t t om det är spelskribenter eller ej. Självklart kan det bli intressant och självklart har det en plats. Att vi inte skulle vara intresserade för att vi bara sitter och spelar är ju rent skrattretande och skitsnack. Det är precis lika dumt som att säga att musik- och filmprogram inte borde finnas, för dedikerade audiofiler och cineaster lyssnar på musik respektive glor på film hela tiden. Gud så dumt.
Utformningen, innehåll und so weiter orkar jag inte kommentera, och andra kan mediet bättre än jag. Dock tycker jag överlag Kontroll fick oförtjänt taskiga omdömen. Det var inte svinbra, men verkligen inte dåligt.
Äh, jag blir så trött. Här har såväl traditionalister och nydanande spelskribenter stångat sig blodiga om att spel bör vara representerat i nöjes- och kulturavdelningar landet över, och vad blir resultatet? Ingen vågar göra ett piss. Skämmes ta mig fna. Precis som någon säger: hade bara intresset funnits hade ett X antal koncept kunnat tas fram lätt som en plätt. Sen får det gärna heta Rallarspel, Spelrum (fast det vill jag egentligen ha själv), Spelbyrån, Spelkrönikan eller whatever; det är mig egalt.
Kom igen nu, någon. Våga!
- åter till Gudfadern och Tomb Raider.
March 29th, 2006 at 8:43 pm Quote
“Ingen vågar göra ett piss”
Jag har varit i kontakt med de flesta stora personerna inom tv, men de verkar måttligt sugna. Jag funderar på om jag skall skaffa reklamintäkterna först och sen visa de trötta asen ett synopsis.
Money makes the world go round, world go round……f*ck…
Det är nog fler än bara jag som pratat med tv-branschen. Tro mig.
March 29th, 2006 at 9:49 pm Quote
Jag måste säga att jag inte håller med någon särskilt mycket hittills. Jag tycker att programledarrollen skall minskas drastiskt, kanske ska den inte finnas. Jag vill ha ett program som visar spelen, inte för kvasiintellektuella debatter om vad spel är och betyder. Möjligen en virtuell programledare eller ett tecknat program. Det jag sett av GamerTV är bra, dessutom lär det ju vara skitbilligt för SVT att köpa in. Sedan borde ett sådant program självklart i en förlängning få sin motvikt i ett svensk program där ni kan sitta och tycka hela dagarna huruvida Postal 2 borde förbjudas, om Shadow of the Collossus är ett bra spel eller en underbar upplevelse. Jag skiter rätt mycket i allt kringsnack, är det från leverantörerna/tillverkarna är alltid Molyneux (stavning)-faktorn där. Är det ni som representerar tv-spelsjournalistik blir det alltid pretto och tråkigt. Dessutom med referenser som gör det svårt för tom mig att följa med. Men det är ju ett program ni vill ha, är tveksam till det allmänna intresset dock.
March 29th, 2006 at 10:33 pm Quote
Själv uppskattar jag paneldiskussioner kring spel. Filmer på tv-spel är bara reklamfilm.
March 29th, 2006 at 10:58 pm Quote
För övrigt är Manuel Wega-inslaget i Unpause hur underbart som helst. Kärlek till Nicke!
March 30th, 2006 at 12:13 am Quote
Mike - diu missförstod mig nog, alternativt uttryckte jag mig småklumpigt i min allmänna irritation. Jag menade enbart att programledningen/ansvariga inte vågar satsa, inte att det inte finns drivna, duktiga och vetgiriga journalister/spelkunnigt folk som har bra idéer. Sorry om det framstod så.
Mårten - jag håller med. Jag inriktar min kritik till stor del på att det verkar finnas någon slags fördröjning mellan spel > programledning > reellt, vettigt program. Ändå finns det en stor andel yngre (läs: bör ha insikt) inom tv. Format och innehåll får nog växa fram precis som alla andra program inom nöje/kultur.
Äh, jag är för trött. Risk för nonsens. Natti.
March 30th, 2006 at 12:28 am Quote
“För att en debatt eller diskussion inte ska vara en “debatt” krävs det att folk med olika ståndpunkter och positioner kommer till tals. I Unpause finns bara en position representerad. Hela poängen med att föra ett offentligt samtal går liksom förlorad.”
Personligen tycker jag knappt att någon position var representerad. Sakligt framställande av hur läget ser ut, hur man kan se på saken, men jag saknade “och så här tycker jag”. Det var dock två Unpause-oskulder i panelen, om det hade någon betydelse. Nygren brukar vara bra, men han verkade inte vara insatt i Postal 2-fallet och kommenterade just ingenting. Men det blir bättre!
Angående spel-TV i större format: Går det att kombinera mainstream/SVT-stuket med något som vi “gamers” kan uppskatta? Ett program för gamers lär vi inte se i SVT eller någon annan större kanal. Och alternativet är inte särskilt intressant för mina ögon. Jag hoppas att speltidningar eller spelsidor med lite kapital kan skapa program för nätet istället. Släng in lite reklam i dom, vettja.
March 30th, 2006 at 1:01 am Quote
Thomas
Aha, då är jag med. Samtidigt har du rätt, jag fick bättre respons när jag talade med SVT Drama om en tv-serie än att prata med producenter om att göra ett program om tv-spel.
Martin
Det kommer aldrig gå att erbjuda något som både gamers och allmänheten älskar till 100%. Det kommer alltid finnas segment som någon av sidorna ogillar. Däremot finns det bra sätt att råda bot på okunskapen hos folk med roliga reportage.Och bra saätt att driva med de som tar sin hobby på liiiite för stort allvar.
Jag tror dock på att visa så mycket som möjligt. Folk vill se spelen i rörelse. Screenshots ser vi dagligen och filmklippen som huserar runt på nätet är ofta i sunkig kvalité eller låsta mot betalning.
Samtidigt som mässor som E3 m.fl har mycket roliga saker som helst att erbjuda och inte bara i nyhetens behag-form. SVT skickade med SP en kamera till E3, vad fick vi? En dvd som innehöll samma saker som IGN, Gamespot erbjöd och Kontroll, de visade ett reportage på 15 (minns ej) minuter som egentligen bara konstaterade att himlen är blå i LA och tv-spel finns det gott om.
Jag drömmer fortfarande om att se två spelare i elitserien “go at it” i ett NHL-spel framför en kamera. Eller en kamera uppstucken i ansiktet på en hanläggare på länsstyrelsen som skall förklara varför arkadspel är farliga i Sverige, men inte rsten av världen. Recensionerna kan göras i ren tryck-till-anda, långa utläggningar är till för papperformatet, inte tv. Tycker jag iofs. =)
April 1st, 2006 at 7:00 pm Quote
J*vlar vad gott det var med kaffe