Låt oss rasa mot N istället
Nintendo har utannonserat en ny version av sin DS. Den är mindre, slimare och har bättre ljusmöjligheter, alltså finesser som det måste ha varit fullt omöjligt att förse den första DS:en med. Men nu uppfyller alltså Nintendo äntligen alla fickspelares innersta drömmar. Precis som de gjorde med Game Boy Micro och alla andra omöjliga och möjliga versioner av spelgossen. Är det inte dags att rikta raseriet mot öst istället för väst snart? Åtminstone lite grann?
January 26th, 2006 at 11:26 am Quote
Äh, alla älskar Nintendo för mycket, inklusive moi, min första tanke när jag såg den nya designen var faktiskt “wow, måste ha!” och inte “fan, min ganska nya DS känns plötsligt gammal”.
Den senare tanken känns på alla plan mer logisk.
January 26th, 2006 at 11:35 am Quote
“‘wow, måste ha!’”
Nintendo har alltså lurat in dig i sitt nät
January 26th, 2006 at 11:48 am Quote
Vadårå? Det finns en prylhomosexuell människa i oss alla.
Min första tanke vara också “Wow, måste ha”.
January 26th, 2006 at 12:20 pm Quote
Åhå, de gör en SP med DS. Kul.
Omöjligt? Nej, men kanske inte “prisvärt” ursprungligen.
Ser inget skäl till hackande för att ett företag förbättrar populära produkter med ny teknologi, när den teknologin är mer prisvärd.
January 26th, 2006 at 12:20 pm Quote
Nintendo får alldeles för lite skit för att de “patchar” sina bärbara konsoler!
Jag instämmer! kommer ihåg att jag köpte den värdekassa original-GBA:n. Var naturligtvis tvungen att köpa en SP sedan när den kom, eftersom man inte kunde spela visa spel på originalkonsolen (Castlevania: CotM är exempelvis toksvårt att spela på en ickebelyst GBA-skärm).
January 26th, 2006 at 12:31 pm Quote
Tvärtom borde fler företag följa Nintendos exempel, Xbox har genomgått en mängd förändringar genom åren varav ingen varit till gagn för konsumenten. Självklart finns det ingen poäng i att fortsätta tillverka en konsol på exakt samma sätt hela tiden, en del produktutveckling kan bara vara möjlig efter en viss tids massproduktion, att som Nintendo både lyssna på konsumenterna och fabrikerna är mycket lovvärt. Att den första GameBoy Advance inte var bra gör inte utvecklingen av Advance SP till dålig. Om ni är missnöjda med första iterationen av en konsol, visst klaga på det men inte försöken till att åtgärda problemen.
January 26th, 2006 at 12:45 pm Quote
Det har väl lite med konsumtionsmönster att göra. Ingen köper en mobiltelefon och förväntar sig att den ska vara top-of-the-line fyra år senare. Men konsoler köps ju delvis med motiveringen att slippa uppgradera sig och veta att hårdvaran håller om ett, två eller till och med fem år beroende på när man köper den.
Nintendo bryter med den traditionen med sina bärbara (i alla fall sedan GBC), även om man kan spela alla spelen så är skillnaden i upplevelse mellan GBA och GBA SP så stor att man kan känna sig lurad som konsument. Men det är väl bara att lära sig de nya reglerna för spelet antar jag.
January 26th, 2006 at 12:57 pm Quote
Så Nintendo hade varit ett bättre (tryggare/stabilare/trovärdigare?) företag utan SP och Micro?
January 26th, 2006 at 1:02 pm Quote
“Tvärtom borde fler företag följa Nintendos exempel”
Precis!
January 26th, 2006 at 1:04 pm Quote
Bara för att förtydliga, Nintendo tjänar inte sina pengar på att man köper samtliga versioner av samma konsol.
January 26th, 2006 at 1:07 pm Quote
Mårten: Grejen är att Nintendo har lagt konsolpatchningen i system. Det är knappast “oj, så här kunde vi ha gjort istället”, snarare mer “och om ett år efter det så släpper vi en uppgraderad version med tre skärmar och laserstylus”.
January 26th, 2006 at 1:15 pm Quote
Jimmy, så kan det knappast vara. Visst, de har säkert ideer redan när en generation bärbart skeppas ut genom dörren men någonstans måste de ju dra en linje i sanden och skeppa något för att pengarna ska rulla in. Ingen tvingade mig att köpa DS när den kom och redan då tyckte många den var ful och måste omdesignas (och då hade vi redan sett den bulligare varianten visas på mässor).
Sen har ju Sony kommit med PSone och PStwo, varför inte rikta lite vrede mot dem isf? De applicerar Ns system på vanliga konsoller.
Nej, det är inget att hetsa upp sig över.
January 26th, 2006 at 1:21 pm Quote
“och om ett år efter det så släpper vi en uppgraderad version med tre skärmar och laserstylus”
Eftersom det i dagsläget inte är försvarbart ekonomiskt att göra den konsolen så visst kanske de har föraningar, men precis som Daniel säger så måste man skeppa någon gång. Återigen vill jag påpeka att detta är inte något som Nintendo tjänar pengar på, det är ett sätt att kontinuerligt förbättra sin produkt. En bil räknar man med skall hålla betydligt längre än en konsol, blir man irriterad över att det kommer en ny årsmodell varje år?
January 26th, 2006 at 1:30 pm Quote
Flera av de mer insatta spelkonsumenterna uppdaterar sina bärbara konsoler motvilligt när det kommer en ny, bättre version. Att nyversionen av DS annonseras tidigare än ett år efter det att föregångaren har släppts, samt att det är inget mer än en slimmad version indikerar att den nya maskinen inte var en teknisk omöjlighet när originalet utvecklades. Det handlar nog mer om att Sonys PSP är snajsigt designad prylporr med DS-originalet ser ut som ett enormt glasögonfordral.
January 26th, 2006 at 1:32 pm Quote
“En bil räknar man med skall hålla betydligt längre än en konsol, blir man irriterad över att det kommer en ny årsmodell varje år?”
Kanske om det var exakt samma bil, men bättre på några avgörande punkter. Men det ingår ju i spelets regler och alla känner till dem.
Så som jag skrev innan tror jag bara det handlar om att vi konsumenter ska vänja oss vid att det är så här det är.
January 26th, 2006 at 1:36 pm Quote
“samt att det är inget mer än en slimmad version indikerar att den nya maskinen inte var en teknisk omöjlighet när originalet utvecklades.”
Stämmer säkert om du lever i en värld där saker inte kostar olika mycket beroende på materialval, storlek på komponenter osv.
Men man kan ju också tänka sig att Nintendo tänkt om i hur deras produkter ska se ut och positioneras i relation till annan teknik. Och det tar väl lite tid att ställa om, och jag kan tänka mig att man inte alltid har råd att vänta på det arbetet. Speciellt inte när konkurrenterna är i full färd med att kapa åt sig marknadsandelar.
January 26th, 2006 at 1:39 pm Quote
“Stämmer säkert om du lever i en värld där saker inte kostar olika mycket beroende på materialval, storlek på komponenter osv.”
original-ds är väääldigt ihålig, jag kan nästan tänka mig att de använder samma slags komponenter, bara chassit som är ändrat.
January 26th, 2006 at 1:41 pm Quote
Jag vet inte så inte mycket om elektronik att jag kan uttala mig om designval på grund av värmeutveckling, spänningsfält och annat som kanske påverkar.
Och samma slag = lika stora osv? Som sagt vet jag lite om hur det fungerar och vilka förbättringar man kan göra. Jag bara antog att det troligen kostar tid och pengar att hålla på med.
January 26th, 2006 at 1:48 pm Quote
Jag är inte heller särskilt kunnig vad gäller de här bitarna. Men samtidigt så tror jag att det tomma utrymmet i DS inte enbart är där för kylning el dylikt. tror faktiskt mer att det är där för att skapa en illusion av “gedigenhet”, som faller ihop då konsolen i övrigt är plastig och lätt.
January 26th, 2006 at 3:06 pm Quote
Daniel: “Sen har ju Sony kommit med PSone och PStwo, varför inte rikta lite vrede mot dem isf? De applicerar Ns system på vanliga konsoller.”
Det är inte riktigt jämförbart tycker jag. Både PSone och PStwo kom då respektive konsol passerat bäst föredatum och ett antal år (fyra?) sedan den ursprungliga releasen passerat. Sett från det perspektivet var en uppdatering befogad, särskilt eftersom det (åtminstone i PStwos fall) rörde sig om riktigt bra och nyttiga förbättringar.
I Nintendos fall verkar det, som Jimmy skrev, snarare röra sig om att de satt det i system. Jag har svårt att tro att de förbättringar som nu kommer med den nya DS:en hade varit omöjligt, ur ett kostnadsperspektiv, att ha med redan från början.
Nintendo känns i mångt och mycket som en rar tant som nästan alla spelare har trevliga barndomsminnen av, men som idag är senil och har förfallit till repeat.
January 26th, 2006 at 3:39 pm Quote
Nja, Nintendo är väl samma sviniga företag som alla andra. De råkar bara ha ett ganska charmigt sätt att försöka nå framgång och dominans, ur mitt perspektiv som spelare då. Deras ambitioner att utnyttja sin monopolställning var vidriga.
På samma sätt är det kul att MS försöker nå framgång genom sin Live-tjänst och att Sony går på råstyrka och överdåd.
January 26th, 2006 at 3:42 pm Quote
Visst, nog är det i viss utsträckning satt i system. Men knappast för att tjäna mer pengar på sålda konsoller. Alla vet att de stora pengarna ligger i spel, kringutrustning och licenser. Att utveckla en ny design kostar också.
Däremot, om de kan erbjuda ny design på sin produkter och fräscha upp dem, så ger det en helt annan sorts fokus och publicitet än vad man skulle få vid släpp av samma konsol med bara ett nytt skin t.ex. (tribal eller retro GBA SP comes to mind). Alltså, det ligger en marknadsföringstrategi bakom det.
Men jag kan inte se någonting negativt med en sådan approach. Då kan vi lika gärna börja hacka på Heinz ketchup för att de omdesignat sina flaskor.
January 26th, 2006 at 3:43 pm Quote
På samma sätt som ett bilföretag förbättrar sina modeller från år till år gör spelbranschen exakt samma sak. Utveckling! Surt ur ekenomisk synvinkel för konsumenten måhända, men helt naturligt.
January 26th, 2006 at 4:00 pm Quote
“På samma sätt som ett bilföretag förbättrar sina modeller från år till år gör spelbranschen exakt samma sak. Utveckling! Surt ur ekenomisk synvinkel för konsumenten måhända, men helt naturligt.”
Jo. Min poäng var egentligen att belysa att det finns en dubbelmoral av hur vi bevakar olika aktörer. EA förbättrar sina spelserier (precis som många, många andra företag) år för år, är det någon skillnad?
January 26th, 2006 at 4:44 pm Quote
Håller med Joakims sista inlägg. Det har idag blivit allmänt accepterat att skriva ner ett företag som öppet uttalat sig om att de enbart utvecklar spel för att tjäna pengar, exempelvis EA.
Nintendo däremot, har alla spelintresserade tonårsgrabbar växt upp med - därför drar sig många skribenter (tonårsgrabbar) för att kritisera sin allra käraste barndomsvän. Nintendo är ett lika stort svin som alla andra i branschen - alla parter i spelbranschen är svin, till och med du och jag - och deras uppgraderingar av bärbara konsoler bara ett sätt för att locka fler konsumenter till att köpa DS. Vilket i och för sig inte är fel om man räknar bort runt 10 miljoner nybakade DS-ägare (som slängt pengarna i sjön).
January 26th, 2006 at 5:25 pm Quote
“EA förbättrar sina spelserier (precis som många, många andra företag) år för år, är det någon skillnad?”
Nix. Inte alls. Ingen vesäntlig iallafall. Men så tillhör jag ju själv skaran som, även om jag inte personligen diggar EA som företag, inte ser någon poäng med att dissa seras spelserier. De fyller en vital funktion för mainstreamgamern och har som sades i EA-diskussionen, haft en betydande roll för att skapa en bredare spelkultur.
January 26th, 2006 at 5:49 pm Quote
Surt för ett fåtal konsumenter som absolut måste ha senaste årsmodellen, jag tror de allra flesta är nöjda med sin “gamla” DS. Det finns ingenting som säger att bör eller kommer köpa den nya varianten. Återigen, de som kommer göra det finns alla samlade här…
January 26th, 2006 at 6:21 pm Quote
Sen får iaf jag erkänna att jag inte köper en ny konsoll för designens skull (då hade jag aldrig skaffat en XBOX t.ex.). Om N eller MS eller S känner för att designa om sina saker må det vara hänt. De vill tjäna pengar och många står ju bevisligen med nya sedelbuntar i handen när de släpper en omdesignad maskin (crystal XBOX, silver-PStwo etc.).
Jag vet att jag kommer köpa den nya DSen säkert som amen i kyrkan men det beror nog på att min nuvarande kommer vara uttjänt av allt Animal Crossing:Wild World-spelande.
January 26th, 2006 at 7:33 pm Quote
Min första tanke var snarare “Äntligen kan jag köpa en DS”. Har nämligen inte köpt någon sådan eftersom den gamla är så helvetes ful och klumpig. Men visst är det cyniskt att klämma pengar ur folk med Gameboy Micro och liknande, det är bara det att det är så gammalt att ingen reagerar längre.
January 26th, 2006 at 7:46 pm Quote
På Kotaku tycker man tydligen inte som jag, inlägget är skrämmande likt Joakims inlägg.
http://www.kotaku.com/gaming/ds-lite/is-the-ds-lite-a-good-thing-150900.php
January 27th, 2006 at 7:50 am Quote
En av de första kommentarerna på kotaku frågar ju vad folk tycker om iPod som isåfall borde hatas med glödande intensitet av de som inte gillar omdesignade N-prylar.
January 27th, 2006 at 1:49 pm Quote
Klassiskt hyckleri alltså? Selektiv anti-propaganda? Opinionsbildning när det är som bäst!
January 27th, 2006 at 1:52 pm Quote
Johan: Du lovade att du skulle ut och njuta av vädret! Skärpning!
January 27th, 2006 at 2:02 pm Quote
Kai-Larsen: “På Kotaku tycker man tydligen inte som jag, inlägget är skrämmande likt Joakims inlägg.”
Vill bara betona att jag inte hämtar “inspiration” till mina inlägg på Asos från andra sidor (Mats Nylund påpekade ju även likheter mellan mitt “Konkreta svar” och en annan sidas text, som dock var publicerad senare), gör jag det skriver jag också det. Nu tror jag inte att det var nåt sånt du ville antyda utan jag vill bara förtydliga detta.
Detta ämne är ju i sig heller inte särskilt unikt.
January 27th, 2006 at 2:03 pm Quote
Helt sant! Du får lägga ned bloggservern ett tag så jag kan slita mig
January 27th, 2006 at 7:51 pm Quote
Joakim, tvärtom ville jag poängtera att du inte var ensam i din reaktion. Dvs att det antagligen var en ganska vanlig uppfattning och att min egen lite mer pro-nintendouppfattning kanske inte var särskilt vanligt förekommande.
January 27th, 2006 at 8:31 pm Quote
Utan att ha läst resten av trådarna:
De som beskyller EA för att utnyttja konsumenter och andra företag borde titta på Nintendos 80-tal.
De som blev arga på EA för det där med cruchperioder behöver bara läsa en intervju med valfri Zelda- och Mario-anställd för att få helt vansinniga historier om utbrändhet.
Det här med uppdaterade konsoler är väl inte så farligt i just DS:ens fall? Värre var det med Advance som knappt gick att spela på om man hade oturen att köpa den första versionen. Men visst förstår jag att folk blir lite sura, precis som folk alltid blir när priserna på PS2 plötsligt dumpas.
January 30th, 2006 at 3:02 am Quote
Jag tycker att det är lite surt pga att DS är så uppenbart dåligt designat från början. Det syntes “omdesign om nåt år” på långa vägar. Folk pratar om att det är bara att vänja sig, men jämfört med samtliga Gameboy-versioner som finns där ute, plus alla G&W-spel, är DS hälsovidrigt. Musarm är ingenting mot vad som kommer hända efter år av DS-spelande, liksom. Alla ni har väl sett hur folk sitter när de spelar Mario Kart, som att sitta med ett gäng invalidiserade gamla gummor och gubbar.
SP:n var verkligen värd att släppa: laddning, backlit LCD, utformning, allt var perfekt. Nu får vi en antingen mindre och kanske lättare DS, nåt som de borde ha släppt från början.
February 7th, 2006 at 11:47 pm Quote
Exmpel på några som inte är så bra på att dra streck i sanden…
http://www.1up.com/do/feature?cId=3147571
För övrigt, intressant med inspelade intervjun.