Förminska inte dig själv
Inledningen till färske GR-skribentens David Fukamachi Regnfors första, som han själv skriver, “reportageuppdrag” håller dagisnivå. Han förminskar både sig själv, sitt uppdrag och Gamereactor. Vi får veta att han är stolt att gå på pressträff, att han är nervös, att han innan han får spela ägnar sig åt “småbus” och att redaktör Benke hela tiden tryggt håller hans hand.
Behöver vi verkligen veta allt detta? Måste det stå i texten? Inget ont om David Fukamachi Regnfors potential som spelskribent, men varför sätter han sig på skolbänken med mössan i hand?
Jag tycker det säger en del om spelskribentens förundran inför att få skriva om sitt favoritintresse och hans möjlighet att träffa sina idoler (som vi pratat om en del här på sidan). Det är inte konstigt att en person på nytt jobb är nervös och osäker, men för den sakens skull finns det ingen anledning att göra detta extra uppenbart för kunden/konsumenten/läsaren. Vart är professionaliteten, eller snarare viljan att vara professionell?
Jag är praktikant på en dagstidning, men inte ursäktar jag mig inför mina intervjupersoner med ett “Hej, ursäkta, jag är bara en praktikant men skulle jag kunna få ställa några frågor”.
October 20th, 2005 at 11:41 am Quote
“Behöver vi verkligen veta allt detta?”
Kanske inte, men så mycket var det ju inte fråga om
. Och om det nu var så “farligt” (jag tycker personligen inte det, men jag kan förstå om man gör det) så kanske en mer erfaren redaktör borde ha markerat att sånt kan suddas bort.
“Jag tycker det säger en del om spelskribentens förundran inför att få skriva om sitt favoritintresse”
Ja, eller i alla fall att få göra ett “uppdrag” första gången. Nästan gång är han nog mindre impad och om ett år en lakonisk cyniker:-).
October 20th, 2005 at 11:46 am Quote
“jag tycker personligen inte det, men jag kan förstå om man gör det) så kanske en mer erfaren redaktör borde ha markerat att sånt kan suddas bort.”
Jo, och det borde jag kanske skrivit, det är mycket redaktörernas ansvar. Som det är nu blir det tramsigt och i mina ögon ser det väldigt oprofessionellt ut, och GR är trots allt en etablerad tidning
October 20th, 2005 at 11:48 am Quote
Dagisnivå? Han siktade kanske på att fånga målgruppen för tidningen?
October 20th, 2005 at 11:48 am Quote
Mycket möjligt
October 20th, 2005 at 12:13 pm Quote
Det här är väl den uppenbara risken med subjektifiering av textinnehåll, eller? Som jag uppfattar det försöker han bygga upp en atmosfär, och såsom trenden är tar han sin egen upplevelse till inspiration. Det är väl inget fel på hans stil egentligen, problemet är väl de detaljer han väljer att lyfta fram. I det här fallet är det sin låga status han använder. Men det kunde lika väl ha varit eventuell utvecklares fotsvamp, eller någon PR-ansvarigs snoriga näsa. Ok, jag överdriver, men et jag försöker säga är att ska man använda sig av det här stilistiska greppet, så bör man nog vara väldigt noga med vilka detlajer man lyfter fram för atmosfärens skull. Hjälper de texten? Är det sådant läsarna vill veta? Osv.
October 20th, 2005 at 12:30 pm Quote
Jag håller med. Även om man är ny och vill förmedla atmosfären måste det ske smidigare än så här. Det känns inte som en inledning man egentligen vill hitta på en så stor site som Gamereactor utan mer någonting man skulle kunna stå ut med om siten varit spelbasen eller dylikt. En annan sak som jag reagerade på i texten är att han även nämner presspåsen och dess innehåll ett flertal gånger. Jag tycker inte att det är intressant eller relevant för fem öre och det får mig att tänka tillbaka på den gamla siten kuben som i ett reportage från en svensk spelmässa ägnade 80% av texten till att skryta om alla gratisprylar de plockat på sig.
October 20th, 2005 at 12:57 pm Quote
“Ok, jag överdriver, men et jag försöker säga är att ska man använda sig av det här stilistiska greppet, så bör man nog vara väldigt noga med vilka detlajer man lyfter fram för atmosfärens skull. Hjälper de texten? Är det sådant läsarna vill veta? Osv.”
Precis. I det här faller blir signalen till läsaren att killen är grön och kanske inte vet vad han pratar om, om man ska hårddra det.
October 20th, 2005 at 1:13 pm Quote
“I det här faller blir signalen till läsaren att killen är grön och kanske inte vet vad han pratar om, om man ska hårddra det.”
Det är ett återkommande tema i texten. Den dagen killen skriver en recension bör man fundera över om man skall bry sig om vad han skriver - eftersom han erkänner sin okunnighet. Medveten strategi med låg sanningsfaktor, skadan kan redan vara skedd.
October 20th, 2005 at 3:42 pm Quote
“Det känns inte som en inledning man egentligen vill hitta på en så stor site som Gamereactor utan mer någonting man skulle kunna stå ut med om siten varit spelbasen eller dylikt.”
Vad är det du skriver? Skulle Spelbasen (vi har återuppstått med namnet Retry) vara synonymt med dagisjournailistik? Tyvärr kan jag inte hålla med dig, utan jag anser att vi har några av Sveriges mest intressanta “framtida” spelskribenter på vår sajt.
Du får det också att låta som om vi skulle vara en liten, betydelselös spelsajt med en tydlig inriktning för barn mellan 8 och 15 år. En extremt trångsynt åsikt, som dessutom är helt fel.
Vad skriver du själv för? Tjejtidningen Frida kanske, vars medelålder bland läsarna borde ligga mellan 10-12 år. Men vi behöver inte diskutera detta här, maila mig istället om det är något du vill ha sagt.
October 20th, 2005 at 3:46 pm Quote
“Vad skriver du själv för? Tjejtidningen Frida kanske, vars medelålder bland läsarna borde ligga mellan 10-12 år.”
Här håller vi nivån högt. ^^
October 20th, 2005 at 4:00 pm Quote
“Här håller vi nivån högt. ^^”
Jag håller alltid nivån lika högt som där den sattes. Även om det var en dum kommentar (som i detta fall faktiskt är helt sann) skäms jag inte för den på något sätt. Hennes smått korkade “budskap” kom faktiskt helt oväntat, och jag ställer mig fortfarande oförstående till hennes (vad ska vi kalla det?) påhopp.
October 20th, 2005 at 8:21 pm Quote
Jag tar gärna den här diskussionen, men en annan gång och på en annan plats. Spelbasen står inte högt i kurs och att du hoppar på mig för att jag vill ge tjejer i de yngre åldrarna guidning bland spelen är enbart löjligt. Att jag skrivit om spel för sundsvalls tidning i fyra år och en rad andra publikationer, däribland nöjesguiden, räknas förstås inte?
Men som sagt, gärna diskussion men inte här eller nu.
October 21st, 2005 at 12:09 am Quote
“jag anser att vi har några av Sveriges mest intressanta “framtida” spelskribenter på vår sajt.”
Ja det anser väl alla som driver en site?
Jag väljer att inte kommentera huruvida du har rätt eller helt fel.
October 24th, 2005 at 9:56 pm Quote
Givetvis är “reportaget” mest tänkt som en rolig grej, inget att ta på blodigt allvar. För ni måste inse att det knappast var något att skriva om vad som sades på pressträffen. Jag lägger mig inte i hur David skriver och vinklar vad han var med om, men det var första gången han träffade på mig eller var på ett spelpressevent givetvis färgar det vad han skriver. Sen kanske ni hellre att velat att han presenterats genom att vi publicerade B-uppsatsen han skrev om speljournalistik när han läste på JMK, men ni är en rätt smal målgrupp.
October 24th, 2005 at 10:02 pm Quote
“Sen kanske ni hellre att velat att han presenterats genom att vi publicerade B-uppsatsen han skrev om speljournalistik när han läste på JMK, men ni är en rätt smal målgrupp.”
Nja, det hade väl varit ännu konstigare. En vanlig artikel hade räckt
October 24th, 2005 at 10:05 pm Quote
Benke: Hälsa honom att vi är en skara pojkar som är intresserade av B-uppsatsen, han kan ju mejla den om han vill.
October 24th, 2005 at 10:06 pm Quote
B-uppsatsen lät väldigt spännande!
November 1st, 2005 at 2:24 am Quote
Med risk att bli stämplad som en besserwisser… den trista språkpolisen pekar:
“om man ska hårddra det.” - “hårdra”
“Vart är professionaliteten” - “var”
Inget illa ment. Jag föredrar dock själv att bli korrigerad.
) B-uppsatsen LÄT mycket riktigt intressant.
Sorry, Jocke.
Det är i alla fall en mycket intressant sida det här!
Mvh Thomas - trött, hunrig och inte alls så trist egentligen. Hoppas jag.
November 1st, 2005 at 2:29 am Quote
Hmm. Undrar om det inte går att redigera sina inlägg för att petiga besserwissrar inte ska kunna skriva “hungrig” istället för hunrig, eller göra en riktig smiley. Föll nästan på eget grepp. Dags för bingen.
November 1st, 2005 at 12:12 pm Quote
“Undrar om det inte går att redigera sina inlägg för att petiga besserwissrar inte ska kunna skriva “hungrig” istället för hunrig, eller göra en riktig smiley.”
Jag kan, men eftersom att du peka ut mina misstag så tydligt tänker jag inte göra det
Visst, även ovanstående innehåller fel men jag korrläser av princip inte blogginlägg
November 1st, 2005 at 11:17 pm Quote
Haha. Okej, fair enough Hr. Magnå.
December 16th, 2005 at 12:20 am Quote
Intressant diskussion, även om det är en hel del jag inte håller med om. Alltid givande med feedback, dock.
B-uppsatsen Journalistikvetenskap som Benke snackar om heter “Från skolgårdssnack till popkulturtugg, en stilistisk textanalys av recensioner i svenska tv-spelsmagasin 1993-2005″ och lades fram i maj i år. Har efter diverse datorbyten inte filen tillgänglig här, men den som känner för det kan knata in till JMK:s bibliotek där den finns bevarad för eftervärden.
December 16th, 2005 at 12:34 am Quote
David: Det finns ingen möjlighet att få den digitalt? Skulle vara intressant läsning.
December 16th, 2005 at 12:49 am Quote
Långt till JMK från Umeå:-). Skulle som sagt varit väldigt kul att läsa! Hade du Eva Kingsepp som handledare kanske?
December 16th, 2005 at 1:19 am Quote
Ni kan alltid ringa till JMK (man slänger väl iofs b-uppsatser efter ett tag?) eller biblioteket och få den kopierad (mot en viss självkostnad) och skickad.
December 27th, 2005 at 1:56 pm Quote
Nope, inte Eva Kingsepp, Anna Gustavsson tror jag vår handledare hette.
Allt jag har tillgängligt är ett väldigt tidigt utkast som inte känns särskilt representativt att lägga fram här. Mig veterligen sparas alla framlagda uppsatser, såväl B-, C- som D-, iaf på JMK. Vi använde oss av deras arkiv ett flertal gånger under arbetets gång.
Ska se om jag kan luska reda på min uppsatspartner som har den slutgiltiga versionen. Vår slutsats var dock att tv-spelsjournalistiken följer samma mönster som observerats hos tidigare framväxande journalistiska genrer. Inget revolutionerande kanhända, å andra sidan kan det behövas någon som konstaterar det då det finns i princip noll, nada och intet skrivet i området. I alla fall på universitetsnivå.
December 27th, 2005 at 8:44 pm Quote
Har fått tag i uppsatsen, så den som vill ha ett ex kan slänga iväg ett mail till david.regnfors@gamereactor.se
layouten är lite skum på min mac, men antar att det ska se allright ut i word.